W obecności prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana w poniedziałek do użytku oddany został pierwszy - jak to określają błędnie niektóre agencje prasowe i media - "lotniskowiec" tureckiej marynarki wojennej TCG Anadolu. Donosi o tym m.in. dziennik "Hurriyet", na który powołuje się PAP.
W rzeczywistości nie jest to lotniskowiec. Jednostkę tego rodzaju określa się czasami jako "wielozadaniowy okręt amfibijny" albo, częściej jako "śmigłowcowiec desantowy".
Wcześniej przewidywano, że okręt, o wyporności około 25 tys., dysponować ma grupą lotniczą złożoną z czterech śmigłowców bojowych (T-129 ATAK), ośmiu ciężkich śmigłowców, dwóch średnich i dwóch bezzałogowców Bayraktar TB-2 lub ANKA. Teraz media tureckie twierdzą, że TCG Anadolu jest pierwszym na świecie okrętem ze grupą lotniczą złożoną głównie z bezzałogowych statków powietrznych.
Turcja nie posiada odpowiednich samolotów bojowych, które ewentualnie mogłyby stanowić część grupy lotniczej TCG Anadolu, np. wielozadaniowych myśliwców krótkiego startu i pionowego lądowania F-35.
TCG Anadolu został zaprojektowany i zbudowany na bazie hiszpańskiego projektu 'Juan Carlos I'.
Mierzący ponad 230 m długości i 32 m szerokości okręt będzie największym we flocie Turcji i jej jednostką flagową. Jego maksymalna prędkość to ok. 20 węzłów, a na otwartym morzu może pozostawać przez ok. 50 dni.
Został m.in. wyposażony w system uzbrojenia i prowadzenia walki radioelektronicznej oraz system ochrony przed torpedami - wszystkie rozwinięte przez turecki przemysł obronny. Przetestowano lub testuje się na nim obecnie drony Bayraktar TB2 oraz Bayraktar Kizilelma - podały tureckie media.
Budowę TCG Anadolu zlecono w roku 2015, a rozpoczęto w roku 2019. Próby morskie rozpoczęły się w czerwcu 2022 roku. Jego konstrukcja została opóźniona przez wybuch pandemii Covid-19.
Niektóre źródła podają formalną datę zdania okrętu przez stocznię 31 stycznia br. Okręt został zwodowany 30 kwietnia 2019 roku, jego stępkę położono 7 lutego 2018 roku, a zamówienie złożono w styczniu 2015 roku.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Ministerstwo Obrony Turcji; obsługa medialna prezydenta Erdogana
TCG Anadolu - charakterystyka podstawowa:
stocznia - SEDEF Gemi Endustrisi AS, Tuzla, Turcja
stoczniowy nr budowy - NB-182
nr burtowy - L-400
długość całkowita - 230,80 m
szerokość - 32,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 6,80 m
wysokość boczna - 27,50 m
wysokość całkowita - 58,00 m
wyporność pełna - 27 436 t
wyporność okrętu pustego - 22 248 t
prędkość maksymalna - 21,2 węzła
prędkość ekonomiczna - 16 węzłów
prędkość w ruchu wstecz - 8 węzłów
zasięg (przy prędkości ekonomicznej) - 9000 Mm
napęd główny:
- zespoły prądotwórcze - 5 × [silnik wysokoprężny 7600 kW MAN 16V 32/40 + prądnica Siemens]- pędniki azymutalne napędu głównego - 2 × 11 MW Siemens eSiPOD
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 1500 kW Brunvoll
pokład lotniczy z pochylnią startową
hangar dla śmigłowców
warsztaty lotnicze
garaże dla lekkich i ciężkich pojazdów
dok dla jednostek desantowych - 4 × LCM lub 2 × LCAC
LCVP RHIB
windy lotnicze × 2
winda amunicyjna × 1
oddziały ratunkowe i intensywnej opieki medycznej × 2
załoga - 371
miejsca dla załogi i przewożonego personelu wojskowego - 1223
klasyfikacja - Turk Loydu
notacja klasy - +1 N5, FS Z1D33, LHD, AUX-NH, FO, LA(CL), LA(CR), LA(PL), LI, MCA, PCWBT, TA3 +M, AUX-NM, ELS, AUT-N(NS), AUT-C(NS), ICC, RAS(NS), DEG(NS)
Bölgesinde lider, dünyada söz sahibi Türkiye'nin konumunu perçinleyen sembol: Dünyanın ilk SİHA gemisi TCG Anadolu! 🇹🇷 @RTErdogan pic.twitter.com/uDAGXMks8H
— Erdoğan Dijital Medya (@RTEdijital) April 10, 2023