Unia Europejska zezwoliła konglomeratowi obronno-energetycznemu Hanwha Group (dostawcy haubic samobieżnych dla polskiej armii) na przejęcie wspieranej przez państwo południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) budującej przede wszystkim statki handlowe, ale również np. okręty podwodne. Organy ds. konkurencji w UE wcześniej zablokowały próbę podobnego przejęcia DSME przez HD Hyundai.
Organy ds. konkurencji UE stwierdziły, że proponowane przejęcie przez Hanwha (która dotąd nie działała na rynku budowy statków i okrętów) nie budzi obaw ze względu na ograniczoną pozycję rynkową firm, a także ze względu na to, że ich połączenie nie powoduje zwiększonej koncetracji ("monopolizacji") w sektorze budownictwa okrętowego.
W zeszłym roku UE zablokowała HD Hyundai (wcześniej znaną jako Hyundai Heavy Industries Holdings) - przejęcie DSME, ponieważ powiedzono, że podmiot powstały w wyniku takiego połączenia zdominuje rynek nowych budów w sektorze gazowców LNG.
Najnowsza decyzja UE pozostawia już tylko Komisji Sprawiedliwego Handlu Korei Południowej (FTC) podjęcia decyzji po tym, jak Chiny, Singapur, Wietnam, Turcja, Wielka Brytania i Japonia wcześniej zgodziły się na umowę między dwoma południowokoreańskimi podmiotami.
We wrześniu ubiegłego roku Hanwha podpisała protokół ustaleń z DSME w sprawie nabycia 49,3 proc. akcji stoczni poprzez wpłatę podwyższającą kapitał od Korea Development Bank - największego udziałowca stoczni w Okpo.
DSME w zeszłym miesiącu poinformował, iż spodziewa się, że przejęcie zostanie sfinalizowane w pierwszej połowie tego roku.
Stocznia produkuje szeroką gamę statków handlowych i produktów dla przemysłu offshore. Buduje i projektuje również okręty dla marynarki wojennej, w tym okręty podwodne.
Południowokoreańska agencja informacyjna Yonhap poinformowała, że lokalne organy regulacyjne obawiają się, że wspólna firma może wykorzystać swoją pozycję, aby zdominować rynek komponentów okrętów wojennych.
Nieoficjalne źródła stoczniowe twierdzą, że kierownictwo nowo-tworzonego podmiotu z Hanwha już przeniosło się do DSME i jest zaangażowane w bieżącą działalność stoczni.
PBS; z mediów