Stocznie, Statki

Szczecińska Partner Stocznia Sp. z o.o. przekazała kolejny częściowo wyposażony kadłub statku zbudowany dla jej stałych klientów w Holandii - statek przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, przeładowywanych także w systemie ro-ro - Southern Rock projektu R3.

Głównym kontraktującym, który przekaże statek armatorowi jest holenderska Hartman Marine Shipbuilding BV. Jej podwykonawcą zaś - stocznia Neptune Shipyards, również z Holandii, która zleciła budowę częściowo wyposażonego statku w polskiej firmie Partner Stocznia Sp. z o.o.

Jest to już trzeci częściowo wyposażony taki statek (R3) przekazany przez stocznię działającą na Skolwinie. Pierwszą jednostką projektu R3 jest Celtic (nr stoczniowy 012, IMO 9917672), przekazany armatorowi Hartman Seatrade CV 26 grudnia 2021 roku. Następny był Adriatic (stoczniowy symbol budowy 013, IMO 9944871) przeznaczony dla armatora Global Seatrade BV z Tollebeek. Wodowano go w Polsce 14 maja 2022 roku. Holowanie morskie do Ijmuiden zakończyło się 2 czerwca ub.r., skąd lokalne holowniki odstawiły kadłub do stoczni VCU TCD w Urk, gdzie został doposażony i wykończony pod nadzorem Hartman Marine Shipbuilding BV.

Holowanie kadłuba trzeciego R3 - Southern Rock - ze Szczecina do Ijmuiden w Holandii, przez Kanał Kiloński, zrealizowała w dniach 13-23 lutego jednostka En Avant 1. Kadłub został następnie odstawiony do Urk w prowincji Flevoland.

Budowę Southern Rock (o stoczniowym numerze budowy 014, IMO 9965241) rozpoczęto formalnie 10 października 2022, a jego stępkę położono 20 listopada minionego roku. Wodowanie miało miejsce 1 lutego br.

Po przekazaniu armatorowi Hartman Seatrade, Southern Rock stanie się jego największym statkiem.

Jednostki typu R3, to statki ro-ro, o konstrukcji i z notacją klasy statku otwartego (bezpokrywowego). Zdolne są do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych, ciężkiego sprzętu kołowego (np. maszyn budowlanych) i mogą przyjmować na swe pokłady m.in. mobilne żurawie przeładunkowe oraz ładunki na samobieżnych platformach modułowych (self-propelled modular transporters - SPMT).

Statki z tej serii przeznaczone są m.in. do przewozu elementów turbin wiatrowych, takich, jak łopaty wirników, segmenty wież, naceli, a także wszelkich ładunków inwestycyjnych i dla branży offshore oraz innych ładunków ciężkich i wielkoganarytowych.

Kontynuacja wyposażenia, prace wykończeniowe i rozruchy urządzeń i systemów oraz próby morskie mają być zakończone do ok. połowy czerwca br.

Southern Rock charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 3636 ton i nośnością 4540 ton przy długości całkowitej 114,25 m, szerokości 14,00 m, zanurzeniu 5,52 m i wysokości bocznej 10,00 m. Statek wyposażony będzie w silnik napędu głównego o mocy 1600 kW, 400-kilowatowy dziobowy ster strumieniowy i 300-kilowatowy na rufie. Ma osiągac prędkość eksploatacyjną, w stanie pełnego załadowania, do 12,50 węzła.

Co ciekawe, jak na taki statek towarowy, jednostka wyposażona będzie m.in. w pal kotwiczący (spud pole) umożliwiający sztywne pozycjonowanie statku na akwenach o głębokości do 19 m.

Statek opuścił polską stocznię w niezbyt zaawansowanym stanie wyposażenia. W holenderskiej stoczni Neptune Shipyards zainstalowane zostaną: silnik główny (fińskiego producenta Wärtsilä), zespoły prądotwórcze (Sandfirden Technics), wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne (integratorem będzie Radio Holland) czy wyposażenie i systemy ratunkowe i bezpieczeństwa (Datema Delfzijl). Do instalacji w Holandii pozostały jeszcze m.in. sprężarki, separatory, pompy, system oczyszczania wód balastowych, a także luki i żurawiki pokryw lukowych. Za instalację systemów elektrycznych odpowiedzialna będzie firma Piet Brouwer z Urk. Z kolei za system sanitarny oraz klimatyzację odpowiedzialna będzie rotterdamska firma Breeman. O wystrój wnętrz w pomieszczeniach załogi, w zakresie projektu i instalacji, odpowiedzialna będzie firma Flux.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Hartman Marine Shipbuilding BV

Ciężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w Holandii
Ciężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w Holandii
Ciężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w Holandii
Ciężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w Holandii
Ciężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w HolandiiCiężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w HolandiiCiężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w HolandiiCiężarowiec konwencjonalny Southern Rock - częściowo wyposażony, w drodze do stoczni w Holandii

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter