W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA zakończyła się przebudowa Ile d’Yeu, który wcześniej pełnił funkcję statku do układania rurociągów podmorskich (ang. pipe laying vessel). Zmieniono go w kablowiec, służący do układania i naprawy podmorskich łączy światłowodowych.
Ile d'Yeu opuścił największą stocznię grupy Remontowa Holding w środę, 22 bm. Został w niej przebudowany i wyposażony w sprzęt najnowszej generacji, dzięki któremu armator Alcatel Submarine Networks Marine (ASN) należący do grupy Nokia, będzie mógł zaoferować na rynku wysoki poziom efektywności przy budowie i utrzymaniu podmorskich instalacji przesyłowych. Wśród klientów francuskiej spółki są m.in. najwięksi na świecie operatorzy telekomunikacyjni.
Przed wykonaniem przebudowy, Remontowa przeprowadziła demontaż wszystkich urządzeń pokładowych, w tym wielkogabarytowych, związanych z poprzednią funkcją jednostki, przygotowując ją do realizacji zakrojonego na szeroką skalę projektu, w wyniku którego statek przeszedł całkowitą metamorfozę.
Na Ile d’Yeu stoczniowcy zamontowali sprefabrykowaną wcześniej w Remontowej, ważącą prawie 700 ton konstrukcję, tzw. hangar, mieszczący specjalistyczny sprzęt do wykonywania wszystkich operacji związanych z obsługą kabli światłowodowych. Hangar ten składa się z nowego pokładu oraz nowych pomieszczeń technicznych rozmieszczonych na kilku kondygnacjach.
Na statku zainstalowano rolki rufowe do opuszczania lub podnoszenia kabla z dna oceanu, obsługiwane przez silniki kablowe. W związku z ich wagą i gabarytami, modyfikacji wymagała pawęż, poza którą wystają rolki kablowca, wydłużając go o kilka metrów. Na statku zbudowano również zbiorniki kablowe, zainstalowano żurawie pokładowe i wiele innego specjalistycznego wyposażenia.
Pierwszym zadaniem przebudowanego kablowca, zarządzanego operacyjnie przez armatora Louis Dreyfus Armateurs pod banderą francuską, będzie udział w dużym projekcie układania transoceanicznego systemu telekomunikacyjnego.
Ile d’Yeu, to kolejny już statek, który w wyniku przebudowy w Remontowej SA zyskał funkcję kablowca. W 2022 roku projekt o podobnym zakresie dla tego samego armatora stocznia zrealizowała także na dwóch statkach, będących przedtem zaopatrzeniowcami morskiego przemysłu wydobywczego (Platform Supply Vessels) – Ile de Molene oraz Cable Vigilance.
Z kolei w 2020 roku Remontowa, także dla Luis Dreyfus Armateurs, zakończyła przebudowę innego statku PSV na kablowiec - Ile d'Ouessant, całkowicie zmieniając jego konfigurację i wyposażenie w ramach tzw. mobilizacji do wykonania zakontraktowanego dla tej jednostki projektu telekomunikacyjnego. Wcześniej stocznia ta wielokrotnie także remontowała i modernizowała kablowce tego francuskiego armatora, m.in. w 2019 roku Ile de Batz, a w roku 2017 - Ile de Brehat.
Ile d'Yeu (ex. Seven Mar, ex. Polar Queen, ex. Knight; nr IMO 9230414) został zbudowany w 2001 roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard – Ulsan. Jego długość wynosi 144,6 m, a szerokość 27,03 m.
AL, GL
Zdjęcia i materiał wideo: Maciej Bielesz/PortalMorski.pl