W piątek, 30 grudnia, w stoczni Crist SA w Gdyni miała miejsce ceremonia pierwszego cięcia blach na drugi statek typu CSOV, który - jako częściowo wyposażony - zostanie dostarczony norweskiej stoczni Ulstein Verft.
Chodzi o statek do obsługi morskich farm wiatrowych w okresie ich budowy i eksploatacji - typu construction service operation vessel (CSOV), o stoczniowym numerze budowy 319 - jednostkę bliźniaczą projektu 318, którego pierwsze cięcie blach miało miejsce całkiem niedawno - 18 listopada br.
Jednostka w budowie, projektu SX222, autorstwa Ulstein Design & Solutions AS, będzie w stanie spełnić ogólne wymagania sektora offshore wind, takie jak przewóz personelu, rola bazy noclegowej dla personelu, przewóz ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod (500 m² powierzchni magazynowej) i na pokładach otwartych (440 m²). Statek będzie posiadał 91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób. Będzie napędzany elektrycznie, wspomagany bateryjnie. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi "zerową emisję". System ładunkowy będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwi sprawny załadunek i rozładunek statku.
Kształt kadłuba zapewnia doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Oparty jest na technologii Ulstein Twin X-Stern. Jest to cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększa funkcjonalność dzięki pozytywnemu wpływowi na utrzymanie położenia statku, reakcję fal, komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal, wilgotności pokładu i rozprysku - podano w oficjalnym komunikacie stoczni Crist.
Statek będzie zoptymalizowany pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych. Jednostka będzie miała długość całkowitą 89,60 m i szerokość 19,20 m, maksymalne zanurzenie 5,90 m, nośność 2300 t i ma osiągać prędkość do 12,8 węzła.
Ostatecznym właścicielem (armatorem) i operatorem dostarczonego przez polską stocznię częściowo wyposażonego statku, któremu - po zakończeniu wyposażenia, rozruchach urządzeń i systemów oraz próbach morskich - statek zostanie przekazany przez stocznię Ulstein, jest norweska grupa Olympic.
rel (Crist SA); PBS