Drugi, nowoczesny prom typu E-Flexer szwedzkiego armatora Stena Line zakończył dziś najdłuższy etap swojej podróży z Chin. Statek Stena Ebba wpłynął do Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A., gdzie przejdzie przegląd przed pierwszym rejsem na regularnej trasie łączącej Polskę ze Szwecją.
Stena Ebba w pierwszy rejs na linii Gdynia-Karlskrona ma wypłynąć już 2 stycznia 2023 roku. Dołączy do siostrzanej jednostki Stena Estelle, która tę trasę obsługuje już od września br.
Zanim jednak to nastąpi, Stena Ebba przejdzie przegląd w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A., dostosowujący ten prom do wymogów bałtyckiej trasy, którą będzie obsługiwać. Na statku zostanie m.in. zamontowane oznakowanie układu komunikacyjnego oraz informacyjnego dla pasażerów i załogi, zgodnie ze standardami obowiązującymi na promach Stena Line. Stoczniowcy zainstalują dodatkowy układ wentylacji silników głównych oraz dodatkowe osłony wałów, zmodyfikują wentylację w kilku pomieszczeniach, wykonają także prace konserwacyjno-malarskie. Bardzo podobny zakres wykonano wcześniej na promie Stena Estelle.
Zbudowany w chińskiej stoczni Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co Ltd. prom Stena Ebba wypłynął z Yantai w chińskiej prowincji. Jego trasa wiodła od Morza Południowochińskiego z pierwszym postojem w Singapurze przez Ocean Indyjski i Morze Czerwone, przez Kanał Sueski do Morza Śródziemnego. Ostatni etap podróży przez Morze Bałtyckie odbył się z krótkim postojem w Karlskronie.
Stena Ebba i Stena Estelle to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Mają długość 240 metrów, oferują miejsce dla 1200 osób oraz każdy z nich pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Nie tylko ich rozmiary są wyjątkowe, ale także budowa. Są wydajne energetycznie, dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Mogą być przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
Podczas zawinięć do portów statek może korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Natomiast pasażerom spodobają się przestronne, po skandynawsku wykończone wnętrza, z widokami morza przez panoramiczne okna.
W najnowszym numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU artykuł o pierwszym, nowoczesnym promie we flocie Stena Line, obsługującym od września br. linię Gdynia-Karlskrona - Stena Estelle. Na łamach gazety dowodzący statkiem kpt. ż.w. Wojciech Jurgas opowiada o pierwszych wrażeniach z rejsu.
AL
Fot.: Maciej Bielesz / PortalMorski.pl