W poniedziałek, 22 sierpnia o godzinie 10 w stoczni CRIST rozpoczęła się ceremonia cięcia blach nowego, drugiego już projektu dla armatora FLC o numerze roboczym NB100, który ma służyć do transportu elementów tunelu na miejsce.
FLC odpowiada za budowę i montaż tunelu miedzy Niemcami a Danią. Zatapialny tunel Ferhman belt o długości około 17,6 km, składa się z kilkudziesięciu prefabrykowanych elementów. Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą tzw. pontonów zanurzeniowych połączonych kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych jak i mniejszych elementów tunelu. Zaprojektowano je do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Wraz z kratownicą otrzymały roboczy numer budowy NB100.
Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.
Warto przypomnieć, iż w zeszłym roku rozpoczęto w CRIST pierwszy projekt FLC, czyli budowę wielofunkcyjnego pontonu (MPP) wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym (SDT), który posłuży do układania fundamentu pod wspomniany wyżej tunel. Jednostka w budowie będzie miała kadłub o długości 130,2 m i długość całkowitą do 149 m wraz z przenośnikami taśmowymi natomiast całkowita szerokość wyniesie 48 m. Ponton pomieści 19 osób pracujących na dwie zmiany.
To kolejny duży projekt infrastrukturalny wygrany przez CRIST, po budowie m.in. jednostki specjalistycznej Zourite służącej do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, czy specjalistycznego doku Marco Polo wykorzystanego do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako.
Stocznia CRIST pozyskała kontrakt po przejściu wielu audytów finansowo-technicznych, a konsorcjum zlecające jej zadania postrzega CRIST jako stabilnego i pewnego partnera w tak wymagających projektach.
rel (Crist SA)