RRS Sir David Attenborough (RRS - Royal Research Ship), najnowocześniejszy arktyczny statek naukowo-badawczy w Wielkiej Brytanii, tydzień temu wyruszył w drugi etap prób wyposażenia badawczego. W czerwcu br. powrócił z dziewiczego rejsu na Antarktydę, gdzie przeprowadzał próby lodowe, pierwsze zadania naukowo-badawcze, a także transportował ludzi i ładunki do czterech stacji badawczych.
RRS Sir David Attenborough, zamówiony przez Natural Enviroment Research Council i eksploatowany przez British Antarctic Survey, to największy statek cywilny (długość 129 m, szerokość 24 m) zbudowany w Wielkiej Brytanii od 30 lat. Pozwoli na bezpieczną eksplorację w bardzo trudnych warunkach nawet przez kilka miesięcy. Oprócz laboratoriów z nowoczesnym wyposażeniem, statek ten został również wyposażony w lądowisko, na którym pomieszczą się dwa małe helikoptery. Koszt realizacji projektu oszacowano na niemal 200 mln funtów. Zapewni on miejsca pracy i stażu, co stanowi istotny bodziec ekonomiczny dla całego hrabstwa Merseyside w Wielkiej Brytanii.
Budowa statku rozpoczęła się w stoczni Cammell Laird w Birkenhead w 2016 roku. W 2018 roku jednostka spłynęła na wodę.
W czasie pierwszego etapu zespół przeprowadził testy i próby systemów wciągarek na płytkiej wodzie, jak wciągarki sondy pomiarowej CTD (conductivity, temperature and depth), która mierzy właściwości oceanu, takie jak prąd morski, temperatura i ilość soli, a także zbiera wodę z różnych głębokości, która może być analizowana w laboratoriach statku pod kątem właściwości chemicznych. Z powodzeniem rozmieszczono również instrumenty do pobierania próbek z dna morskiego - wśród nich znalazła się podwodna kamera, która może być używana do fotografowania stworzeń na dnie morskim.
Po zmianie załogi w Belfaście, statek rozpoczął teraz drugi etap prób naukowych u wybrzeży Wielkiej Brytanii, zapoznając nową załogę z systemami i procedurami wciągarki, a także testując instrumenty akustyczne na głębszych wodach. Ten etap prób potrwa jeszcze miesiąc. W listopadzie wyruszy na Antarktydę.
RRS Sir David Attenborough jest częścią rządowego programu inwestycyjnego, którego celem jest utrzymanie Wielkiej Brytanii wśród światowych liderów w dziedzinie badań na Antarktydzie i w Arktyce. Zaangażowanie w ten projekt stanowi największą inwestycję rządu brytyjskiego w dziedzinie nauk polarnych od lat 80-tych.
Warto dodać, że na nazwę jednostki w marcu 2016 roku ogłoszono plebiscyt. Prowadziły takie "imiona", jak np.: Bloody Cold Here, What Iceberg, Captain Haddock, Big Shipinnit, Science!!! oraz Big Metal Floaty Thingy-thing. Największym zainteresowaniem cieszyła się jednak nazwa RRS Boaty McBoatFace, która utrzymywała się na czele sondażu internetowego z ilością ponad 124 tys. głosów.
Kilka miesięcy później postanowiono jednak, że statek będzie nosił imię znanego ze swoich programów przyrodniczych BBC sir Davida Attenborough, na którego głosowało 11 tys. osób. Nazwę RRS Boaty McBoatFace otrzymał zdalnie sterowany pojazd podwodny (ROV - Remotely Operated Vehicle), w który zaopatrzono statek badawczy.
AL, rel (British Antarctic Survey)
Yesterday staff from @GeoSurveyNI visited RRS Sir David Attenborough, docked at Belfast before heading to Rockall Trench to undertake deep water science. We provided a gravity meter enabling a dock side gravity reading for the ship. Have a safe onward journey!@BAS_News pic.twitter.com/lTeP2mFRjK
— British Geological Survey (@BritGeoSurvey) August 23, 2022