Helsińska stocznia wystąpiła o zgodę na dostawę lodołamacza dla koncernu wydobywczego Norylski Nikiel, pomimo sankcji gospodarczych nałożonych na Rosję. Byłby to największy lodołamacz, jaki powstał w Finlandii. O sprawie zdecyduje fińskie MSZ - podało w piątek radio Yle.
"Bardzo dobrze rozumiemy, co oznaczają sankcje" - powiedział Simo Rastas, dyrektor zarządzający stocznią, ale - jak przyznał - zamówienia na lodołamacze są ważne nie tylko stoczni, ale i całej Finlandii. Dodał, że gigantyczny projekt dałby pracę ponad 2 tys. osób.
Obecnie właścicielem stoczni w Helsinkach (Helsinki Shipyard), działającej od połowy XIX w., jest cypryjska spółka, której głównym udziałowcem jest rosyjski biznesmen z belgijskim paszportem będący blisko administracji Władimira Putina.
Stocznia wystąpiła do fińskiego ministerstwa spraw zagranicznych o zgodę na eksport statku dla rosyjskiego klienta. Rozpoczęcie budowy jest planowane na przyszły rok.
Zamówienie zostało ujawnione już w styczniu br., a więc przed rozpoczęciem prowadzonej obecnie agresji rosyjskiej na Ukrainę. Proces projektowania statku, realizowany przez Aker Arctic Technology, jest mocno zaawansowany, a np. próby w basenie modelowym z lodem zakończono już na początku roku.
Nirilsk Nickel oczekuje wprowadzenia statku do eksploatacji nie później niż w sezonie zimowym 2025 roku. Statek będzie bazował w Murmańsku i ma utrzymywać tor wodny na rzece Jenisiej dla rudowców Arctic Express Arc 7 oraz statków wielozadaniowych klasy Arc5 o nośności do ok. 20 000 ton. Statek ma operować także w Zatoce Jenisiejskiej, Morzu Kareńskim i zapewniać dostęp do portu Dudinka.
Statek ma być pierwszym lodołamaczem z napędem na LNG. Będzie też największym i charakteryzującym się największą mocą lodołamaczem z napędem konwencjonalnym (spalinowo-elektrycznym) zbudowanym w Finlandii.
Lodołamacz o stoczniowym numerze budowy 519 ma mieć długość całkowitą 142,60 m, szerokość konstrukcyjną 29,40 m i wysokość boczną 13,50 m przy pojemności brutto 19 700 i netto 5910.
MSZ ma swobodę w podejmowaniu decyzji i może przyznać pozwolenie (na zasadzie wyjątku od unijnych sankcji), jeśli umowa handlowa została zawarta przed wejściem w życie sankcji, nałożonych pod koniec lutego po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę - przypomina stacja Yle.
Sprawa jest w toku - potwierdziło MSZ.
Stocznia w Helsinkach została założona w 1865 r. Pierwszy lodołamacz zbudowano na początku XX w. Dotychczas zwodowała ponad 500 okrętów, głównie lodołamaczy i wycieczkowców. Około 60 proc. eksploatowanych na świecie lodołamaczy powstało w fińskiej stolicy.
Z Helsinek Przemysław Molik