W piątek, 4 marca br., w swój rejon eksploatacji dotarł prom Salish Heron zbudowany na zamówienie jednego z największych operatorów promowych Ameryki Północnej - BC Ferries - w stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Jest to czwarta już jednostka tego samego projektu i dla tego samego klienta przekazana przez stocznię z Gdańska.
Salish Heron, dwustronny prom pasażersko-samochodowy, mogący przewozić do 138 pojazdów i 600 pasażerów, będzie obsługiwał południowe Wyspy Zatoki Południowej (Southern Gulf Islands) w kanadyjskiej prowincji British Columbia.
Statki klasy 'Salish' są napędzane skroplonym gazem ziemnym, który jest paliwem znacznie czystszym niż olej napędowy - w znacznej mierze redukuje emisje CO2 i niemal całkowicie eliminuje emisje tlenków siarki oraz tlenków azotu. Zaprojektowany kształt kadłuba zapewnia małego strumienia nadążającego i małą powodowaną przez statek falę, a napęd elektryczny i konstrukcja zapewniają cichą pracę.
Statek zbudowano według tego samego projektu okrętowego biura projektowo-konstrukcyjnego i konsultingowego Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC), jak w przypadku trzech wcześniejszych promów klasy 'Salish', przekazanych kanadyjskiemu armatorowi w 2016 i 2017 r., a standaryzacja eksploatacyjna pozwala na wymienność załóg i statków na różnych trasach.
Po koniecznych inspekcjach statek uda się do bazy remontowej floty BC Ferries (Fleet Maintenance Unit) w Richmond, gdzie przeprowadzone zostaną ostateczne przygotowania ze strony armatora, w tym naniesienie na burty zewnętrznej grafiki zaprojektowanej przez artystę z plemienia Indian z regionu Coast Salish, Maynarda Johnny'ego Juniora.
Grafika według tradycyjnego wzoru zgodnego ze spuścizną kulturową rdzennej ludności regionu na każdym statku klasy 'Salish' jest wyrazem uznania dla żeglarzy z plemienia Coast Salish jako pierwotnych nawigatorów tych wód przybrzeżnych.
Salish Heron opuścił stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku 22 grudnia 2021 r., przepływając w drodze do kanadyjskiej destynacji dystans ponad 10 400 mil morskich. Trasa podróży wiodła przez Ocean Atlantycki, Kanał Panamski i wzdłuż zachodniego wybrzeże Pacyfiku w Ameryce Północnej do Victoria's Ogden Point.
Za przeprowadzenie statku z Gdańska do odbiorcy w Kanadzie, oraz tymczasowo za bieżącą eksploatację i zarząd techniczny statku odpowiedzialne jest przedsiębiorstwo Wilhelmsen Ship Management AS, które zajęło się także obsadzeniem statku załogą.
PBS; rel (BC Ferries)