Niemiecka stocznia Fassmer, poinformowała 26 bm. w komunikacie o otrzymaniu kontraktu na budowę statku badawczego Meteor IV dla niemieckiego Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych (Bundesministerium für Bildung und Forschung – BMBF).
Wobec niezwykle trudnej sytuacji na europejskim rynku budowy nowych statków i ogromnych kłopotów niemieckich stoczni, otrzymują one kolejne zamówienia rządowe.
Statek, którego budowę zleciło Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych powstanie siłami konsorcjum składającego się ze stoczni Meyer-Werft GmbH & Co. KG w Papenburgu i Fr. Fassmer GmbH & Co. KG w Berne.
"W ten sposób know-how dwóch renomowanych niemieckich stoczni zostało zorganizowane w spółkę joint venture. Doświadczenie firmy Fassmer w projektowaniu i budowie statków specjalistycznych dla różnych urzędów i ministerstw oraz referencje Grupy Meyer wynikające z budowy statku do badań głębokowodnych Sonne przekonały Zleceniodawcę do powierzenia im budowy nowej jednostki badawczej Meteor IV” – podkreśla w komunikacie stocznia Fassmer.
Zgodnie z informacją stoczni, „Meteor IV został zaprojektowany do prowadzenia wielofunkcyjnych i interdyscyplinarnych badań na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Atlantyku. Nowy statek wniesie istotny wkład w krajowe i międzynarodowe badania morskie, zwłaszcza w dziedzinie klimatu i środowiska”.
Statek o długości ok. 125 m i tonażu brutto ok. 10 000 ton, na pokład przyjmie 35 naukowców oraz 36 członków załogi - techników i marynarzy. Na razie niewiele więcej wiadomo na temat wyposażenia statku, w tym napędu. W odpowiedzi na zapytanie agenci DPA, Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych nie udzieliło żadnych informacji na temat wielkości inwestycji, powołując się na tajemnicę handlową.
Wiadomo natomiast, że partnerem projektu jest Federalny Instytut Inżynierii i Badań Dróg Wodnych (Die Bundesanstalt für Wasserbau - BAW), który od wielu lat współpracuje z BMBF w zakresie odnowy niemieckiej floty naukowo - badawczej. W przypadku nowo zamówionej jednostki Meteor IV BAW uczestniczył już w fazie koncepcji, planowania i przetargu na wyłonienie wykonawcy statku. Będzie także pełnił wiodącą rolę w nadzorze konstrukcyjnym nad budową statku przy wsparciu armatora Briese Schiffahrts GmbH & Co. KG, wyznaczonego do sprawowania zarządu nad statkiem, a także GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel i Niemieckiej Fundacji ds. Badań (der Deutschen Forschungsgemeinschaft).
Jednostka Meteor IV ma zostać dostarczona w 2026 r. Zastąpi wycofany już z eksploatacji statek badawczy Poseidon oraz wciąż eksploatowany Meteor III.
GL, rel (Fassmer)