Stocznie, Statki

Niemiecka stocznia MV Werften, należąca do Genting Hong Kong, balansuje na krawędzi niewypłacalności, z powodu przedłużających się negocjacji z władzami landu i niemieckim rządem federalnym w sprawie obiecanej pomocy finansowej – informują niemieckie media.

W piątek, 7 stycznia br., Genting Hong Kong poprosił o zawieszenie obrotu swoimi akcjami, podczas gdy w Niemczech zarząd stoczni poinformował pracowników, że nie wypłaci im grudniowych wynagrodzeń.

Na spotkaniach ze związkami zawodowymi kierownictwo stoczni podkreślało, że firma ma co prawda jeszcze zasoby gotówki, jednak ze względu na kowenanty kredytowe (zobowiązanie do utrzymywania wskaźników finansowych na określonym poziomie w związku z finansowaniem dłużnym  - red.) nie mogło wypłacić wynagrodzeń w grudniu, przekładając to na bieżący tydzień.

- Mamy 30 milionów euro dostępnych środków, jednak istnieją ramy prawne, zgodnie z którymi nie możemy wypłacić dziś wynagrodzeń - powiedział niemieckim mediom Carsten Haake, dyrektor zarządzający MV Werften po spotkaniu ze związkami zawodowymi.

Rzecznik działających w MV Werften związków zawodowych stwierdził z kolei, że przyszłość stoczni wisi na włosku, z powodu przeciągających się negocjacji na temat pomocy finansowej. W zakładach MV Werften zatrudnionych jest obecnie około 2000 pracowników, z czego 1600 pracuje przy budowie wycieczkowca Global Dream zamówionego przez należącą do Genting spółkę Dream Cruises. Prace nad statkiem o tonażu pojemnościowym brutto 208 tys. jednostek, były kilkakrotnie opóźniane, najpierw przez pandemię, a potem przez problemy finansowe stoczni, jednak spodziewano się, że zostanie on oddany do eksploatacji jeszcze w tym roku.

Drugiego stycznia 2022 r. Genting poinformował akcjonariuszy w specjalnym oświadczeniu, że utrzymująca się pandemia COVID-19, a w szczególności pojawienie się wariantów Delta, a obecnie Omicron, negatywnie wpłynęło na przywrócenie rejsów wycieczkowych.

Genting Hong Kong jest spółką macierzystą amerykańskiej firmy Crystal Cruises, która wznowiła działalność latem 2021 roku, a także Dream Cruises, obsługującej rejsy w ramach objętych ograniczeniami programów z Singapuru, Hong Kongu, a od zeszłego tygodnia z Tajwanu, jak również Star Cruises, która właśnie wznowiła rejsy z Malezji.

Problemy finansowe holdingu Genting i stoczni MV Werften rozpoczęły się latem 2020 r., gdy z powodu COVID-19 ich działalność została zawieszona. Genting zakończył procedurę dokapitalizowania, opartą częściowo na gwarancjach kredytowych, udzielonych przez władze landu Meklemburgia-Pomorze Przednie, w którym zlokalizowana jest stocznia, a także na środkach z Funduszu Stabilizacji Gospodarczej rządu federalnego.

Początkowa pożyczka pomostowa, udzielona w 2020 r. została wykorzystana na dokończenie budowy wycieczkowca ekspedycyjnego Crystal Endeavor. W czerwcu 2021 r. Genting poinformował, że osiągnął porozumienia z niemieckim rządem w sprawie wsparcia finansowego, które ma zostać wykorzystane na dalszą działalność stoczni i dokończenie budowy statku Global Dream.

W połowie grudnia 2021 r., w sytuacji zagrożenia utratą płynności, stocznia MV Werften próbowała uzyskać 78 mln euro z "pożyczki pomocowej", udzielonej przez kraj związkowy Meklemburgia-Pomorze Przednie i Fundusz Stabilizacji Gospodarczej. Jednak administracja państwowa poinformowała Genting, że w jej ocenie spółka nie spełniła warunków, wymaganych do otrzymania kolejnej pomocy finansowej, podczas gdy Genting utrzymuje, iż "spełnił wszystkie warunki do uruchomienia kredytu".

W związku z tym Genting próbował uzyskać sądowy nakaz wypłaty pieniędzy. Początkowo sąd przychylił się do wniosku właściciela MV Wertfen, jednak później obniżył kwotę do wypłaty, a następnie wydał postanowienie o zawieszeniu wszelkich natychmiastowych płatności i zarządził kolejne przesłuchanie w tej sprawie na 11 stycznia br. W oczekiwaniu na wynik rozprawy i negocjacji, Genting poinformował, że będzie nadal rozważał różne opcje w celu zaspokojenia potrzeb płynnościowych stoczni.

W Niemczech trwają spekulacje, że MV Werften może ogłosić niewypłacalność. Prace w trzech stoczniach grupy w Wismarze, Stralsundzie i Rostocku-Warnemünde, zostałyby wtedy prawdopodobnie wstrzymane. Tamtejsze media cytują wypowiedzi władz kraju związkowego, które spodziewają się zamknięcia ww. stoczni, planując zakup terenów w tych lokalizacjach z myślą utworzenia tam parku przemysłowego.

W ub. piątek niemiecki dziennik Oostee-Zeitung poinformował, że były właściciel stoczni jest zainteresowany zakupem lokalizacji w Stralsundzie i Warnemünde pod kątem wykorzystania tych terenów na potrzeby rozwijającej się branży morskiej energetyki wiatrowej.

GL, z mediów

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter