Stocznia Ulstein Verft przekazała wczoraj kolejny arktyczny wycieczkowiec ekspedycyjny. Chodzi o National Geographic Resolution zamówiony przez amerykańskiego armatora Lindblad Expeditions Holding. Częściowo wyposażony kadłub statku powstał w stoczni Crist z Gdyni.
Nowy nabytek amerykańskiego armatora jest niemal gotowy do inauguracyjnego rejsu polarnego, podczas którego eksplorować będzie m.in. Antarktydę. Wyprawa ma rozpocząć się 17 listopada br.
National Geographic Resolution to siostrzana jednostka statku pasażerskiego National Geographic Endurance, którego częściowo wyposażony kadłub z nadbudówkami stocznia Crist przekazała w kwietniu 2019 roku.
Najnowocześniejszy, 126-osobowy ekspedycyjny statek wycieczkowy został zaprojektowany przez Ulstein Design & Solutions. W projekcie skoncentrowano się głównie na bezpieczeństwie i komforcie pasażerów, a także wielu innowacyjnych rozwiązaniach zmniejszających szkodliwy wpływ na środowisko.
Jednym z nich jest konstrukcja kadłuba statku, który został zbudowany według opatentowanego projektu X-Bow. Kształt ten umożliwia utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę (zmniejsza przegłębienia na dziób), minimalizuje negatywny wpływ na środowisko i optymalizuje koszty operacyjne (przez oszczędności w zużyciu paliwa). Ponadto dziób X-Bow minimalizuje rozprysk fal, co pozwala zmniejszyć uciążliwość śliskich lub oblodzonych pokładów, zwiększając komfort podróżowania m.in. poprzez redukcję hałasu i wibracji.
Dzięki tej jednostce Lindblad może wcześniej rozpocząć sezon polarny. O klasie lodowej PC5 może dotrzeć w głąb regionów polarnych. Rozbudowane zbiorniki na paliwo i wodę umożliwiają dłuższe operacje w odległych rejonach. Statek wyposażony jest w rozwiązania redukujące emisję spalin, które spełniają normy emisji EPA Tier 4/IMO Tier III.
Poza pokładem
Zejście z pokładu daje wiele możliwości zwiedzania, nawet pod wodą. Statek posiada własny zdalnie sterowany pojazd, który jest w stanie zanurzyć się na głębokość 305 metrów, aby nakręcić film z wielu niedostępnych ludzkim oczom miejsc.
Na statku znajduje się ponadto 14 jednostek ekspedycyjnych, kajaki, deski, sprzęt do snorkelingu, kombinezony do nurkowania, a także narty biegowe.
AL, rel (Ulstein Group)
Fot.: uavpic com / Ulstein Group