W stoczni Remontowa Shipbuilding SA położono stępkę pod budowę statku pożarniczego Strażak-28 (B-861-1) dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. To ważny kamień milowy w procesie budowy, wieńczący etap prefabrykacji elementów kadłubowych i jednocześnie rozpoczynający etap montażu kadłuba.
Umowę na "Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna" podpisano 28 kwietnia br. w Szczecinie.
Strażak-28 będzie nowoczesną jednostką, wyposażoną w dwie potężne pompy FiFi o mocy 2700 m3/h każda, z uciągiem na palu 45t. To parametry, które wyróżniają ją spośród statków pożarniczych stacjonujących obecnie w Szczecinie i Świnoujściu – mówił Krzysztof Radzikowski, kierownik projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA.
Jak dodał, kolejnym etapem w budowie będzie wodowanie jednostki, uruchomienie silników głównych, czyli tak naprawdę rozpoczęcie prób na uwięzi, a następnie próby morskie. W 2022 roku ma nastąpić przekazanie jednostki.
Parametry jednostki będą umożliwiały jej wpłynięcie do większości kanałów. Zmieniają się także przepisy dla asysty aktywnych statków pożarniczych, więc wymagana jest jednostka, która będzie pełniła także funkcje holownicze – dodał z kolei Krystian Smużny, inspektor ds. technicznych w ZMPSiŚ SA.
Zadowolenia z rozpoczynającej się właśnie budowy statku nie krył Andrzej Łastowski, kapitan Strażaka-24 cumującego w Szczecinie.
Od momentu, gdy wybudowano Strażaka-24 zmieniły się technologie, potrzeby, a także nasze oczekiwania. Statki muszą być teraz wyposażone w systemy, które wówczas nie były brane pod uwagę. Jednostki muszą być zaawansowane technologicznie, posiadać odpowiedni sprzęt. Mimo że Strażak-24 jest bardzo dzielny, to flotę trzeba odnawiać – mówił Andrzej Łastowski.
Strażak-28 o długości 29,2 m i szerokości 10,47 m, będzie przeznaczony m.in. do wykonywania zadań ochrony przeciwpożarowej przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne, wymagające asyst jednostki pożarowej oraz zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu Szczecin i Świnoujście.
Ponieważ, poza funkcjonalnością statku pożarniczego, będzie spełniać także funkcje holownicze, uzyska klasę lodową L2.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL