Na początku sierpnia stocznia Tsuneishi Shipbuilding zaprezentowała nowy model masowca z typoszeregu TESS - TESS66 Aeroline. Jak twierdzi projektant zapewnia on największą nośność - 66 200 ton - w kategorii ultramax z szerokością panamax.
Jest to przyjazny środwisku statek, na którym zastosowano zestaw rozwiązań Aeroline, redukujących opór powietrza o ok. 20 % w porównaniu ze statkami konwencjonalnymi. Jednostka spełnia wymogi przepisów dotyczących emisji CO2, EEDI** Phase 3.
TESS66 Aeroline to efekt dążeń projektantów do uzyskania jak największej zdolności przewozowej przy określonych gabarytach statku, czyli do maksymalizacji efektywności transportu.
TESS66 Aeroline jest najnowszym modelem udźwigowionego masowca Tsuneishi Shipbuilding z obecnego już długo na rynku typoszeregu TESS* i - jak twierdzi stocznia - osiąga największą nośność - aż 66 200 t - wśród masowców klasy ultramax.
Ponadto, bardzo wszechstronny statek zachowuje szerokość panamax przy standardowej dla tego sektora statków wysokością boczną.
Nowy model z typoszeregu TESS został dopracowany w zakresie kształtu kadłuba w celu uzyskania doskonałej wydajności paliwowej w każdych warunkach - w pełnym zakresie zanurzenia.
Kazutaka Seki, z biura projektowego Tsuneishi, skomentował:
"Mamy nadzieję, że ten model statku na długo stanie się wśród armatorów ulubionym ze względu na jego wydajność załadunkową, oszczędność paliwa, przyjazność dla środowiska i wszechstronność, które zapewniają klientom wysoką wartość dodaną.
Będziemy nadal tworzyć produkty o zaawansowaniu na poziomie globalnym i przekazywać statki, które łączą wydajność transportu z mniejszym obciążeniem dla środowiska."
TESS66 Aeroline - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 200,00 m
szerokość - 32,25 m
wysokość boczna - 19,15 m
zanurzenie - 13,80 m
nośność - 66 200 t
pojemność ładunkowa - 81 500 m³
tonaż pojemnościowy brutto - 36 900 t
PBS, rel
Rys.: Tsuneishi Shipbuilding
_________________
* TESS (Tsuneishi Economical Standard Ship) - nazwa handlowa typoszeregu masowców zaprojektowanych przez Tsuneishi Shipbuilding masowców, które ewoluowały co do wielkości poszczególnych kolejnych modeli i zastosowanych nowych rozwiązań konstrukcyjno-projektowych w ponad 500 jednostkach przekazanych od 1984 roku.
** EEDI (Energy Efficiency Design Index) - projektowy wskaźnik efektywności energetycznej jest środkiem stosowanym przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), do określania i porównywania efektywności energetycznej statków; jest to środek, który zapewnia, że nowe statki są projektowane i budowane w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi redukcji emisji CO2; masowce są obecnie zobowiązane do redukcji CO2 o minimum 20 % (Faza 2); wymóg ten zostanie podniesiony do 30 % (Faza 3) lub więcej od poziomu odniesienia w 2025 roku.