W środę, 11 lipca, wyholowano z Gdańska, przez Górki Zachodnie, częściowo wyposażony kadłub statku do przewozu żywych ryb Orca Yka zbudowany na zamówienie norweskiej stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazany przez stocznię Marine Projects Ltd. z Gdańska.
Częściowo wyposażony kadłub jednostki typu LFC ze stoczni Marine Projects, po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażony w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS, która przekaże statek armatorowi w 2022 r.
Ostatecznym odbiorcą transportowca ryby żywej (live fish carrier - LFC) jest armator z Chile - Naviera Orca Chile SA. O zamówieniu złożonym w norweskiej stoczni poinformowano publicznie na początku grudnia 2020 r.
Kadłub umieszczony 29 lipca 2021 r. na pontonie TRD Horizon (nasunięty z nabrzeża), opuścił stocznię Marine Projects Ltd. na Stogach i następnie, po wprowadzeniu na dok pływający, został zwodowany 31 lipca 2021 r.
Orca Yka wyszła ze stoczni Marine Projects Ltd. 11 sierpnia 2021 r. na holu wielozadaniowej jednostki offshore / holownika Amber II Polskiego Ratownictwa Okrętowego.
Statek został zaprojektowany i jest budowany wg przepisów DNV/GL dla klasy +1A EO. Przewozić będzie mógł jednorazowo ok. 400 ton ryb (łososia). Jego projekt (SK-6100 DM LFC II), opracowany przez okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Skipskompetanse AS z Måløy, stanowi rozwinięcie projektu jednostki Ro Sailor norweskiego operatora Rostein, którą, w formie częściowo wyposażonej, także przekazała stoczni norweskiej gdańska Marine Projects (wodowanie pod koniec listopada 2020 r.).
PBS, rel (Marine Projects, Larsnes Mek. Verk., Skipskompetanse)
Fot.: Marine Projects, Larsnes Mek. Verk.; Rys.: Skipskompetanse
Orca Yka - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9930492
państwo bandery - Chile
stocznia (główny kontraktujący, wyposażenie) - Larsnes Mekaniske Verksted AS, Larsnes, Norwegia
stocznia (częściowo wyposażony statek) - Marine Projects Ltd Sp. z o.o., Gdańsk
stoczniowy nr budowy - Larsnes 68 / Marone Projects 053
armator, operator - Orca Naviera Chile SA, Chile
długość całkowita - 79,27 m
długość między pionami - 74,25 m
szerokość konstrukcyjna - 15,00 m
wysokość boczna - 5,60 m (wg innego źródła - 7,70 m, do pokładu głównego)
nośność - 900 t
wyporność - 2400 t
masa statku pustego - 1500 t
pojemność zbiorników na rybę - 2800 m³
tonaż pojemnościowy brutto - 3650
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 8118
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 360 m³
napęd główny - jednośrubowy (śruba nastawna w dyszy Korta), z przekładnią redukcyjną
moc napędu głównego - MCR 3360 kW (4568 KM), CSR 2856 kW (3883 KM)
zespoły prądotwórcze - 2 × 1300 kW (MCR)
stery strumieniowe - ×2
miejsca dla załogi - 13 (w 11 kabinach)
klasyfikacja - DNV