Wycieczkowiec P&O Cruises - Iona Wycieczkowiec Iona o tonażu pojemnościowym brutto 180 000 i z napędem LNG, którego operatorem jest brytyjska kompania żeglugowa P&O Cruises wyruszył z Southampton w swój pierwszy rejs komercyjny. Statek zbudowała niemeicka stocznia Meyer Werft.
Można powiedzieć, że początkowy okres życia tego statku jest znakiem czasów pandemii w branży rejsów wycieczkowych. Iona przekazana została formalnie przez stocznię już 9 października 2020 roku, a dopiero teraz jest w pierwszym rejsie komercyjnym.
Statek został zwodowany 18 lutego 2020 r., jego stępkę kładziono 25 maja 2019 r, a budowę rozpoczęto 25 kwietnia 2018 r. Zamówienie na statek złożono w styczniu 2017 r.
Wycieczkowiec eksploatowany jest przez firmę formalnie brytyjską, działającą na brytyjskim rynku, ale zarówno ona sama, jak i statek należą do amerykańskiej grupy Carnival Corporation (poprzez jej spółkę zależną zarejestrowaną w Wielkiej Brytanii - Carnival plc)/
Iona jest pierwszym z dwóch napędzanych paliwem gazowym LNG statków wycieczkowych zamówionych przez Carnival Corporation dla jej brytyjskiej spółki-córki.
Drugi statek klasy "Excel" zamówiony przez Carnival dla P&O Cruises ma być przekazany, pod imieniem Arvia, przez niemiecką stocznię w grudniu 2022 r. (niektóre źródła mówią o klasie "Helios").
Do klasy tej należą także (prawie bliźniacze) statki: przekazane już przez stocznie AIDAnova, Costa Smeralda, Mardi Grass oraz zamówione i znajdujące się w budowie: AIDAcosma, Arvia, Costa Toscana oraz statki o stoczniowych numerach budowy Meyer Turku 1397 i Meyer Werft 717.
Statek o długości 344,5 m i pojemności brutto 180 000, mieszczący maksymalnie do 5200 pasażerów, jest określany jako największy wycieczkowiec dedykowany rynkowi brytyjskiemu i zarazem pierwszy obecny na nim z napędem LNG.
Zastosowanie LNG jako paliwa pozwala osiągnąć 23-procentową redukcję gazów cieplarnianych w porównaniu z siłownią wykorzystującą tradycyjne paliwa okrętowe.
Statek wyszedł w swój pierwszy komercyjny rejs 7 sierpnia, Obejmująca siedem nocy wycieczka morska dookoła Wielkiej Brytanii zakończy się w Southampton - porcie macieczystym wycieczkowca Iona, 14 sierpnia.
PBS, rel
Fot.: P&O Cruises
Iona - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9826548
państwo bandery - Wielka Brytania
armator (właściciel), armator zarządzający, operator - Carnival Plc, Wielka Brytania
wartość kontraktowa - 950 000 000 USD
stocznia - Meyer Werft GmbH & Co KG, Papenburg, Niemcy
stoczniowy numer budowy - 710
długość całkowita - 344,50 m
długość między pionami - 320,10 m
szerokość konstrukcyjna - 42,00 m
zanurzenie - 8,80 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 11,80 m
nośność – 16 887 t
wyporność - 87 306 t
masa statku pustego - 70 419 t
tonaż pojemnościowy brutto - 184 089
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 165 106
liczba miejsc pasażerskich - 6685
liczba kabin - 2614
miejsca dla załogi - 1762
łączna moc napędu głównego (2 pędniki azymutalne) - 2 × 18 500 kW
prędkość maksymalna - 21,50 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 17 węzłów
łączna moc zainstalowana - 61 760 kW (83 968 KM)
stery strumieniowe (dziobowe) - 4 × 3500 kW (4759 KM)
klasyfikacja - Lloyd's Register