Duński gigant kontenerowy A.P. Moller - Maersk podpisał kontrakt z koreańską stocznią Hyundai Mipo Dockyard na budowę kontenerowca dowozowego (feeder) o pojemności 2100 TEU, który ma być zasilany metanolem.
Statek, który będzie obsługiwał połączenia na Bałtyku ma być przekazany w połowie 2023 roku. Plany budowy takiej jednostki duński armator ogłosił już w lutym 2021 r.
Kontenerowiec będzie wyposażony w napęd typu dual-fuel (dwupaliwowy), zasilany metanolem lub paliwem niskosiarkowym. Będzie pływać pod duńską banderą.
Ten przełomowy projekt pokazuje, że skalowalne rozwiązania, pozwalające właściwie rozwiązać problem emisji w żegludze, dostępne są już dziś. Począwszy od 2023 roku statek ten będzie dla nas cennym doświadczeniem w eksploatacji kontenerowców przyszłości, oferując jednocześnie prawdziwie neutralny węglowo produkt dla naszych licznych klientów, którzy oczekują od nas pomocy w dekarbonizacji ich łańcuchów dostaw - podkreśla Henriette Hallberg Thygesen, dyrektor generalna ds. Floty i Marek Strategicznych w A.P. Moller - Maersk.
Kontenerowiec dowozowy o długości 172 metrów ma pływać w ramach połączeń obsługiwanych przez Sealand Europe, spółki zależnej Maersk, na bałtyckim szlaku żeglugowym pomiędzy Europą Północną, a Zatoką Botnicką.
Konfiguracja napędu zostanie opracowana przez MAN Energy Solutions i Hyundai Engine and Machinery (silnik napędu głównego) oraz Himsen (silnik pomocniczy) we współpracy z Hyundai Mipo i Maersk. Statek będzie budowany pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping (ABS).
Opracowanie tego statku było znaczącym wyzwaniem, długo współpracowaliśmy ze stocznią i dostawcami wyposażenia, aby osiągnąć ten kamień milowy. Chociaż jesteśmy pionierami tych rozwiązań dla naszej branży, wykorzystujemy dobrze sprawdzone technologie, biorąc także pod uwagę potencjał kosztowy projektu, wynikający z jego skalowalności - mówi Ole Graa Jakobsen, szef działu Technologii Floty w A.P. Moller - Maersk.
Spółka podkreśla, iż budując statki neutralne klimatycznie odpowiada na potrzeby ponad połowy jej największych klientów, którzy stawiają sobie za cel dochodzenie do zerowej emisji dwutlenku węgla w obsługiwanych przez nich łańcuchach dostaw.
GL, rel (Maersk)