Francuski gigant liniowy zamawia 12 dwupaliwowych kontenerowców typu neo-panamax i 10 statków typu panamax. Armator CMA CGM dołączył do rosnącej liczby operatorów kontenerowców, którzy inwestują w tonaż, zamawiając nowe statki bezpośrednio w stoczniach zmiast podpisywać długoterminowe umowy na nowe statki z czarterującymi.
Grupa stoczniowa China State Shipbuilding Corp (CSSC) ujawniła, że liniowy gigant z Francji zakontraktował w trzech państwowych stoczniach budowę 22 kontenerowców.
Zamówienia obejmują 12 dwupaliwowych kontenerowców typu neo-panamax (w dwóch wielkościach) oraz 10 statków typu panamax.
"To zamówienie ma na celu dostosowanie się do wzrostu rynku" - twierdzi liniowy gigant z Marsylii.
Żaden z 22 statków nie jest jednostką opcjonalną, natomiast nie wiadomo, czy CMA CGM ma opcje, aby w ramach tych kontraktów dodać więcej zamówień.
Jiangnan Shipyard zbuduje sześć statków o ładowności 15 000 TEU dla CMA CGM, podczas gdy stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding dostarczy sześć jednostek o ładowności 13 000 TEU - każda. Statki neo-panamax będą mogły być zasilane LNG i paliwem konwencjonalnym.
Państwowy koncern stoczniowy CSSC poinformował także, że jego stocznia Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry zbuduje 10 mniejszych nowych statków, panamaxów o ładowności 5500 TEU - każdy, które będą napędzane olejem napędowym o bardzo niskiej zawartości siarki.
Firma nie ujawniła ceny kontenerowców, ale źródła żeglugowe, na które powołuje się serwis informacyjny TradeWinds, szacują łączną wartość trzech kontraktów na budowę nowych statków na około 2,3 mld USD. Stocznie mają dostarczyć statki w 2023 i 2024 roku.
Chińska grupa stoczniowa podała, że projekty kontenerowców neo-panamax został opracowany przez jej spółkę zależną 708 Research Institute. Nowe statki będą zbudowane z membranowymi zbiornikami ładunkowymi wyposażonymi w systemy kriogenicznych zbiorników paliwa gazowego w stanie skroplonym GTT Mark III flex i będą wyposażone w silniki główne projektu WinGD.
Według źródeł branżowych CMA CGM zapłaci nieco ponad 150 mln USD za każdy ze statków o pojemności 15 000 TEU każdy i około 130 mln USD za statek w przypadku jednostek o ładowności 13 000 TEU.
Projekt nowych statków o pojemności 5500 TEU został wykonany przez Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI). Statki typu panamax będą wyposażone w około 800 gniazd dla kontenerów chłodzonych i będą korzystać z silnika głównego WinGD.
Jak podaje serwis informacyjny TradeWinds - CMA CGM zapłaci około 63 mln USD za kontenerowiec typu panamax. Ta relatywnie wysoka cena ma odzwierciedlać dużą liczbę gniazd dla kontenerów chłodzonych, co pociąga za sobą m.in. większe zapotrzebowanie na moc, a zatem instalację większych i / lub większej liczby zespołów prądotwórczych.
CMA CGM to kolejna firma żeglugowa, która w kwietniu zakontraktowała w CSSC znaczącą liczbę nowych statków. Jej konkurent - Mediterranean Shipping Co - podpisał na początku miesiąca umowy na 13 statków klasy wielkościowej neo-panamax o wartości do 1,63 mld USD.
Genewskie przedsiębiorstwo liniowe o włoskich korzeniach złożyło zamówienia na siedem statków o ładowności 16 000 TEU w Dalian Shipbuilding Industry Co oraz sześć podobnych jednostek w Guangzhou Shipyard International. Mają one być przekazane armatorowi w 2023 i 2024 roku.
Kontenerowce będą napędzane paliwem konwencjonalnym, ale będą przystosowane do LNG (LNG-ready).
CSSC ujawniło, że łączna wartość 13 nowych statków, to ponad 1,52 mld USD.
Statki klasy neo-panamax lub new panamax mogą mieć szerokość do 55,00 m. Statki panamax teoretycznie mogły mieć szerokość do 33,53 m, ale w praktyce najczęściej spotykana szerokość statków panamax nie przekraczała 32,20 m.
PBS, z mediów
Rys.: PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.