Należąca do Remontowa Holding Gdańska Stocznia Remontowa od kilkunastu lat realizuje na zamówienie armatorów z całego świata różnorodne, nowatorskie projekty, które ograniczają negatywny wpływ statków na środowisko naturalne. Dzisiaj stocznia ta jest europejskim liderem w proekologicznych modernizacjach i przebudowach jednostek w tym zakresie. Realizuje projekty, które polegają zarówno na modyfikacjach siłowni, kształtu kadłuba, jak i całych systemów napędu oraz emisji spalin.
W ostatnich latach jednym z najczęściej wybieranych przez armatorów sposobów na częściową dekarbonizację żeglugi było instalowanie płuczek spalin (scrubberów), redukujących emisje tlenków siarki do atmosfery. Przypomnę, że w 2020 roku renomowana brytyjska wywiadownia Clarksons wytypowała 15 czołowych firm na świecie instalujących scrubbery, z których 12 działa w Chinach. Gdańska Stocznia Remontowa zajęła w zestawieniu siódme miejsce, ale pierwsze wśród stoczni niechińskich. Ma już w dorobku instalację ponad 100 scrubberów na kilkudziesięciu.
Silniki zasilane metanolem - nowatorskie rozwiązanie
Stocznia przystosowuje także układy napędowe statków do stosowania proekologicznych paliw. W 2015 roku, jako pierwsza na świecie przebudowała duży statek na zasilanie metanolem (to bezbarwne, biodegradowalne paliwo). Był to prom Stena Germanica i od tego czasu silniki tej 240-metrowej jednostki są zasilane metanolem, jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo. Metodę adaptacji silników do nowego paliwa opracowały firmy Wärtsilä oraz Stena Teknik (firma z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line). Stena Germanica zyskała również nową gruszkę dziobową, pozwalającą na jeszcze bardziej ekonomiczną eksploatację jednostki.
Przy projekcie tym ściśle współpracowały Methanex, Stena Line, Wärtsilä oraz porty w Göteborgu i w Kilonii. Projekt, który wielokrotnie nagradzano, był współfinansowany przez Unię Europejską i przeprowadzony pod nadzorem Lloyd's Register.
Od czasu wprowadzenia do żeglugi promu Stena Germanica, rynek statków napędzanych metanolem systematycznie się rozwija. Metanol jako paliwo okrętowe jest już dostępny w ponad 88 portach na świecie, pozwala na redukcję emisji tlenków siarki (SOx) o około 99 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym!). Korporacja Methanex, poprzez należącą do niej w całości spółkę zależną Waterfront Shipping, eksploatuje największą na świecie flotę zbiornikowców na metanol, która składa się już z 11. statków.
Cały artykuł do przeczytania w najnowszym, 30. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych w centrach handlowych i na dworcach. Miesięcznik można również czytać i prenumerować w wersji cyfrowej na urządzeniach mobilnych, działających pod systemami Android oraz OS. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.