Stocznie, Statki

Dwa ostatnie okręty podwodne typu 207 Kobben, znajdujące się jeszcze w składzie Marynarki Wojennej RP, zostaną wycofane z eksploatacji. Część prac przygotowujących je do tego etapu wykonuje Gdańska Stocznia Remontowa SA w ramach przetargu „Wyokrętowanie baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem na ORP Bielik oraz ORP Sęp” ogłoszonego przez Komendę Portu Wojennego Gdynia.

Zrealizowanie wszystkich prac zawartych kontrakcie oznacza definitywne wycofanie tych okrętów z eksploatacji i wygaszenie ich gotowości bojowej.

Wspomniane wyokrętowanie baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem rozpoczęto już na ORP Sęp, który do Remontowej został przeholowany 2 marca przez pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 z Gdyni do Gdańska.

Realizacja tego zadania wiąże się z szeregiem dodatkowych prac, takich jak m.in.: demontaż systemu mieszania i systemu chłodzenia baterii akumulatorów; demontaż połączeń poszczególnych ogniw i przetransportowanie ich do Punktu Bazowania w Helu; zaokrętowanie wyliczonej ilość balastu stałego do miejsc, w których posadowione są baterie, co pozwoli na zapewnienie stateczności okrętu i bezpieczne dotarcie do portu Wojennego w Gdyni.

Ponadto zakres prac obejmuje wykonanie zamknięcia włazu wejściowego na kiosk okrętu, wykonanie pokrywy górnego włazu w kiosku, a także wykonanie na wymiar z aluminium i zamontowanie na okręcie osłony zabezpieczającej wszystkie otwory technologiczne w górnej części kiosku okrętu.

Niespełna tydzień po zakończeniu prac na ORP Sęp, do Remontowej zostanie przyholowany drugi okręt podwodny typu Kobben - ORP Bielik. Realizacja całego kontraktu zakończy się w maju br.

Plan sporządzony przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych zakłada przekazanie obu okrętów do Agencji Mienia Wojskowego, która ma je sprzedać. Według upublicznionej informacji Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, ORP Sęp wyceniono na 750 858,48 zł, a ORP Bielik na 755 856,37 zł.

Warto dodać, że Gdańska Stocznia Remontowa SA od wielu lat specjalizuje się w remontach, naprawach głównych i modernizacjach okrętów Marynarki Wojennej RP oraz innych państw należących do NATO. W 2020 roku stocznia zrealizowała remont generalny okrętu rozpoznawczego ORP Hydrograf (263) projektu 863, polegający na przeprowadzeniu naprawy głównej i dokowej.

Parametry ORP Sęp:

Pierwsze wejście do służby: 1966 r.
Podniesienie polskiej bandery: 16.08.2002 r.
Długość: 47,2 metra
Szerokość: 4,9 metra
Prędkość nawodna: 12 węzłów
Prędkość podwodna: 18 węzłów
Zanurzenie maksymalne: 200 metrów
Napęd: 2 silniki wysokoprężne oraz silnik elektryczny napędzające 1 śrubę
Uzbrojenie: 8 dziobowych wyrzutni torpedowych 533 mm

IG, AL

Fot.: Marcin Koszałka, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

 
-3 tragedia
Smutne...... jestem związany- emocjonalnie z morzem i marynarką wojenną od zawsze i czytanie takich informacji mnie dobija proszę redakcję o odniesienie się do artykułów w Onecie dotyczących topienia PMW przez PGZ- zawyżone koszty budowy okrętów i proszę o nie dodawanie idiotycznych komentarzy że Onet to niemiecka szczekaczka liczę na merytoryczną rozmowę a nie polskie zawistne okładanie się łajnem.....
18 marzec 2021 : 06:44 JanKowalski | Zgłoś
+7 Panie Janie...
Onet czyli Ringier Axel Springer Ha*l H*tler. Kto to czyta Panie Janie, raczył Pan zażartować.
18 marzec 2021 : 07:20 Marek 50+ | Zgłoś
0 panie Jarosławie
Ludzie czytają, bo lubią mieć wybór. Onet napisał prawdę, choć i tak nie napisał wszystkiego. Niby skąd nagła decyzja Błaszczaka o zakupie fregat? Przypadek, nie sądzę.
18 marzec 2021 : 10:19 dorn | Zgłoś
-11 Jeszcze jedno panie Jarosławie
Niemiecka fobia przybiera w IV RP wręcz niewyobrażalne rozmiary. Co smutniejsze, dotyka ona także ludzie z rządu. Fobie trzeba leczyć, a jeśli ktoś z premedytacją podnosi takie kwestie, jak "Niemcy nas biją", to robi to tylko dlatego, aby ukryć swoją bezużyteczność społeczną albo brak predyspozycji w życiu zawodowym. Najlepszym przykładem, takim na poziomie rządowym, jest fakt, że zupełnie nie przeszkadza tym ludziom wożenie się niemieckimi limuzynami.
18 marzec 2021 : 10:33 dorn | Zgłoś
0 Onet ...
Większość artykułu z ONET to fakty znane doskonale wszystkim związanym z branżą.
Artykuł wyłącznie uporządkował je chronologicznie i podał kto za nimi stał.
Tylko jak zwykle partyjne trolle próbują to podważyć bo to demaskuje kto z jakich pobudek działa i czy w interesie POLSKI...

Generalnie rzetelny artykuł, od czasu do czasu potrzebny. Władza musi czuć że ktoś jej patrzy jej na ręce.
Jak dobrze pójdzie to i może na "przeczyszczenie" podziała.
Złogi partyjne i funkcyjne trzeba niestety usuwać (to wpisane w teorię ewolucji i każdy typ władzy, która chce rządzić dłużej to musi stosować)
19 marzec 2021 : 13:12 Polak Mały | Zgłoś
+2 Wolność wyboru.
Ja to czytam, nikt Pana nie zmusza, ma Pan wolny wybór.
18 marzec 2021 : 12:27 Miro | Zgłoś
+4 Dawno i nie prawda
Wiecej prawdy w "niemieckim onecie" niz pisowskiej reżimowej telewizji rządowej
18 marzec 2021 : 18:59 Jurgen31cm | Zgłoś
+12 Tragedia 2
Te okręty mają już grubo ponad 50 lat. Już wystarczy.
Conajmniej od 10 lat powinniśmy mieć nowe. Niestety ani pisiory ani peło nie były zainteresowane PMW. O ile od pisiorów ciężko wymagać patriotyzmu, bo to są zwykłe debile, walczące tylko o własne interesy, tak od premiera z Gdańska oczekiwałem jakiegokolwiek zainteresowania sprawami morza. Niestety okazało się, że były premier pochodził chyba z Szadółek, Osowy albo Kokoszek. (Nie obrażając ludzi mieszkających w tych dzielnicach).
A co do Onetu, to od zeszłego roku Axel Springer jest w rękach amerykańskich, więc uważałbym z tą „niemiecką szczekaczką”.
18 marzec 2021 : 08:14 Rambo Rambo | Zgłoś
-2 Dziękuję
Szanowny Panie wiem że Onet nie jest od roku niemiecką szczekawką byłem tylko ciekaw ile bezmózgich istot poszczeka , co do lat okrętów zgadzam się ze niedługo będziemy mieć tylko flotę paradną czyli jeden Ślązak plus trzy kormorany , ..... i to mnie bardzo BOLI
Pozdrawiam serdecznie JK
18 marzec 2021 : 08:25 JanKowalski | Zgłoś
-3 Flota paradna
Niestety, ale flotę paradną już mamy. Ślązak wymaga dozbrojenia, Kormorany wymagają ujednolicenia systemów, bo każdy z nich będzie inny. Fregaty OHP trzeba już wycofać, Orkany i Kaszub powinny być zastąpione flotą samolotów patrolowych. Potrzebujemy na wczoraj tych OP od Szwedów.

Co do czytania w internecie na temat morza, to oczywiście poza Portalem Morskim ;) polecam D24, a zwłaszcza artykuły komandora Maksymiliana Dury.
18 marzec 2021 : 12:51 Rambo Rambo | Zgłoś
-1 Awanse
Trzymajmy się faktów: kmdr por. Maksymilian Dura i nic ciekawego nie powie.
20 marzec 2021 : 14:43 Kaszub | Zgłoś
-1 Czego oczekiwałes Rambo od człowieka z dziadkiem w Wermahcie? Że naszą marynarkę miał odtowrzyć? hahaha
.
19 marzec 2021 : 12:58 Zdzisław | Zgłoś
-1 tzw. "prawdziwy polaku"
Zdzichu:
Czy możesz przekonać nas, że korzenie twojej rodziny są nieskalane i czyste rasowo i ideowo?
Równie dobrze twoj ojciec mógł służyć w gestapo a ty w SB ...
Kto to wie...
19 marzec 2021 : 14:00 Polak Mały | Zgłoś
-5 Tak glupiego komentarza dlugo nie czytalem
Rzadzacy - jesli maja korzenie - podejmuja decyzje za miliony. I jesli te korzenie rzutuja, to dla milionow to jest wazne. Zdzichu natomiast nie podejmuje decyzji, on komentuje. Moze miec ojca z SB i bedzie to czuc, tak jak czuc wielu z was, ze jestescie pociotkami po komunie. Moze byc patriota i takie bedzie dawal komentarze. KOMENTARZ MA SIE SAM BRONIC, bo on Zdichu tylko komentuje, nie podejmuje zadnej decyzji za miliony. Jesli zas Tusk dziala w interesie niemieckim, a tak naprawde kazdy to wie, nawet ci co Tuska popieraja, kazdy wie, ze on krzywdy Niemcom nei zrobi i nieba im uchyli, wiec jesli tak robil, to powinno to byc analizowane, zeby sie dowiedziec jak naprawde bylo i czy bylo to dobre dla Polski czy moze dla Niemiec.
19 marzec 2021 : 18:21 Dziaders | Zgłoś
-9 KOMENTARZ MA SIE SAM BRONIC
>KOMENTARZ MA SIE SAM BRONIC
To po co komentujesz komentarz Zdzicha i mój?
19 marzec 2021 : 19:25 Polak Mały | Zgłoś
-3 tak głupiego
komentarza, jak ten Dziadersa ja też "długo" nie cztałem.
19 marzec 2021 : 19:48 maciek2 | Zgłoś
+8 Jakoś to będzie.
Nastąpiło długo opóźniane nieuniknione. Muszą być w fatalnym stanie skoro podjęto taką decyzję.
18 marzec 2021 : 09:57 Wat | Zgłoś
+39 Polak Polakowi szczekaczką
Wszystkie okręty w MW po II wojnie były budowane (lub adaptowane) w polskich stoczniach - Stoczni Marynarki Wojennej i Stoczni Północnej. Potem Polska odzyskała wolność, wstąpiła do NATO i UE. Efekt - po 1989 r. wszystkie rządy po kolei miały MW głęboko w d... Modernizacje ograniczały się do zakupu (albo przyjmowania w "darze") zachodniego przechodzonego złomu (fregaty Oliver Hazard Perry) - vide pomysł zakupu Adelajd lub "pomostowych" okrętów podwodnych od Szwedów. Stocznia MW przez lata była w upadłości, ludzie z niej odchodzili, teraz jest PGZ SW, która ledwo co dokończyła Gawrona. Północna przeżyła tylko dlatego, że kupiła ją prywatna Remontowa - inaczej podzieliła by los SMW i pewno dawno by jej nie było. Euroentuzjaści i zachodni lobbyści wygrali. Tylko Polacy mogli być tak głupi, żeby wyzbyć się kompetencji budowy okrętów dla MW w Polsce. To jest ostatni moment, żeby je przywrócić.
18 marzec 2021 : 10:54 Duduś | Zgłoś
+22 Podwodna szczekaczka
No właśnie nie wszystkie, bo żaden z OP nie był budowany w Polsce (6 x Projekt 96, 4 x Whiskey, 2 x Foxtrot, 1 x Kilo). OPR Warszawa też była „podarowana” z ZSRS, podobnie jak ORP Wicher (II). Okręty typu Taranturla (ORP Hutnik, Górnik, Rolnik i Metalowiec) zostały zakupione w ZSRS. Orkany powstały dzięki zakupowi ex-NRDowskich kadłubów.
Projektowane i budowane były tylko okręty i kutry desantowe oraz trałowce i niszczyciele min, nie wspominając o logistykach. Nigdy nie projektowaliśmy i budowaliśmy okrętów bojowych. Taka niestety jest prawda.
18 marzec 2021 : 11:32 Rambo Rambo | Zgłoś
+3 Jak z plakatu 1939
SILNI, ZWARCI, GOTOWI!!
18 marzec 2021 : 11:24 Chopek Roztropek | Zgłoś
-3 Zenua
Zenua niech zezłomują bo tylko narażają chłopaków przez lata ukłąd POPIS rozbił polską MW.
19 marzec 2021 : 07:56 xtras | Zgłoś
+3 Okret
MOze by je pomalowac
18 marzec 2021 : 14:57 Pior | Zgłoś
+12 Żenada
W 1939roku nasza marynarka wojenna była lepiej, nowocześniej uzbrojona i przedstawiała większą wartość bojową niż dziś niestety.
18 marzec 2021 : 15:57 Piter | Zgłoś
+7 Realia
Tak, tylko jakim kosztem, większość społeczeństwa II RP klepała potworną biedę. Co to było warte to pokazał wrzesień 39 gdzie ta kosztowna flota została unicestwiona i rozbita w kilka dni. O panicznej ucieczce nie ma co nawet wspominać.
18 marzec 2021 : 16:31 Ghost200 | Zgłoś
+14 Ii
Ale tamtych okretow tez nie budowano w Polsce.
18 marzec 2021 : 18:48 FakirBS | Zgłoś
+1 bo przed wojną
budownictwo okrętowe wchodziło dopiero w fazę raczkowania ....
20 marzec 2021 : 09:09 gxc | Zgłoś
+2 A teraz go nie ma
Teraz jest kadłubownictwo a nie okrętownictwo. Spawanie kadłubów dla zachodnich stoczni.
20 marzec 2021 : 19:18 Dziaders | Zgłoś
+7 Realia
Na obecną chwilę nie ma żadnych szans na kupno nowych okrętów podwodnych, nie ma na to kasy w budżecie kraju. Poza tym tak naprawdę lepiej te pieniądze zainwestować w naziemne mobilne wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych. Wrzesień 1939 pokazał że kosztowna i droga flota podwodna całkowicie zawiodła na Bałtyku.
18 marzec 2021 : 16:27 Ghost200 | Zgłoś
+4 Realniejsze realia
Kompletna nieprawda, we wrześniu 1939 jedynie okręty podwodne działały w miarę nie zagrożone, a Schleswig-Holstein siedział w porcie do października, bo bali się wypłynąć. Mobilne naziemne wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych już mamy i nie potrzebujemy więcej. Bardziej przydałyby się drony i samoloty patrolowe w celu zwiększenia efektywności tych rakiet.
18 marzec 2021 : 19:30 Rambo Rambo | Zgłoś
+3 zawiodła???
To, że jej rola była ograniczona wynikało tylko i wyłacznie z szybkiego odcięcia floty od baz, bez których okręty miały niemalże zerowe możliwości operowania (a nie było możliwości skorzystania z "sojuszniczych" baz, bo i sojuszników w okolicy nie było). Piszesz, że okręty podwodne są na Bałtyku nieprzydatne. Poczytaj sobie o działaniach np. Floty Bałtyckiej w czasie II wś. Zdziwisz się jak skuteczne na tym akwenie moga być okręty podwodne,
20 marzec 2021 : 09:17 gxc | Zgłoś
+8 Gdzie plan?
To skandal. Mam pretensje do PiSu za tryb a nie za meritum. Uważam osobiście że konwencjonalne okręty podwodne na Bałtyku niewiele wnoszą a kosztują krocie. Natomiast nie podoba mi się że likwidacja tej części PMW odbywa się bez jakiejkolwiek debaty. Nie podjęliśmy tej decyzji świadomie a po prostu tak wyszło gdyż nie udało się pozyskać okrętów ze Szwecji. To oznacza że nie panujemy nad materią tylko zdajemy się na przypadek. Uda się lub nie. A że się nie powiodło to teraz PiS zaorał op i wymyśł fregaty. I znowu zgadzam się co do meritum że potrzebne są nam okręty tej klasy mające oprócz możliwości zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, także cele powietrzne na dużych dystansach. Jednak gdzie debata na ten temat. Gdzie świadomość kosztów, czasu i infrastruktury potrzebnej do zdudowania takich jednostek.
Jestem przekonany że fregat też nie będzie i powoli sukcesywnie zmierzamy do faktycznej likwidacji PMW. Żal na to patrzeć.
18 marzec 2021 : 21:55 Fox | Zgłoś
-1 tytuł
Ten remont został zlecony przez Muzeum Marynarki Wojennej? Trzymajmy kciuki, aby okręt po remoncie faktycznie dał radę dopłynąć do Gdyni!
20 marzec 2021 : 17:07 imię | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter