Dwa ostatnie okręty podwodne typu 207 Kobben, znajdujące się jeszcze w składzie Marynarki Wojennej RP, zostaną wycofane z eksploatacji. Część prac przygotowujących je do tego etapu wykonuje Gdańska Stocznia Remontowa SA w ramach przetargu „Wyokrętowanie baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem na ORP Bielik oraz ORP Sęp” ogłoszonego przez Komendę Portu Wojennego Gdynia.
Zrealizowanie wszystkich prac zawartych kontrakcie oznacza definitywne wycofanie tych okrętów z eksploatacji i wygaszenie ich gotowości bojowej.
Wspomniane wyokrętowanie baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem rozpoczęto już na ORP Sęp, który do Remontowej został przeholowany 2 marca przez pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 z Gdyni do Gdańska.
Realizacja tego zadania wiąże się z szeregiem dodatkowych prac, takich jak m.in.: demontaż systemu mieszania i systemu chłodzenia baterii akumulatorów; demontaż połączeń poszczególnych ogniw i przetransportowanie ich do Punktu Bazowania w Helu; zaokrętowanie wyliczonej ilość balastu stałego do miejsc, w których posadowione są baterie, co pozwoli na zapewnienie stateczności okrętu i bezpieczne dotarcie do portu Wojennego w Gdyni.
Ponadto zakres prac obejmuje wykonanie zamknięcia włazu wejściowego na kiosk okrętu, wykonanie pokrywy górnego włazu w kiosku, a także wykonanie na wymiar z aluminium i zamontowanie na okręcie osłony zabezpieczającej wszystkie otwory technologiczne w górnej części kiosku okrętu.
Niespełna tydzień po zakończeniu prac na ORP Sęp, do Remontowej zostanie przyholowany drugi okręt podwodny typu Kobben - ORP Bielik. Realizacja całego kontraktu zakończy się w maju br.
Plan sporządzony przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych zakłada przekazanie obu okrętów do Agencji Mienia Wojskowego, która ma je sprzedać. Według upublicznionej informacji Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, ORP Sęp wyceniono na 750 858,48 zł, a ORP Bielik na 755 856,37 zł.
Warto dodać, że Gdańska Stocznia Remontowa SA od wielu lat specjalizuje się w remontach, naprawach głównych i modernizacjach okrętów Marynarki Wojennej RP oraz innych państw należących do NATO. W 2020 roku stocznia zrealizowała remont generalny okrętu rozpoznawczego ORP Hydrograf (263) projektu 863, polegający na przeprowadzeniu naprawy głównej i dokowej.
Parametry ORP Sęp:
Pierwsze wejście do służby: 1966 r.
Podniesienie polskiej bandery: 16.08.2002 r.
Długość: 47,2 metra
Szerokość: 4,9 metra
Prędkość nawodna: 12 węzłów
Prędkość podwodna: 18 węzłów
Zanurzenie maksymalne: 200 metrów
Napęd: 2 silniki wysokoprężne oraz silnik elektryczny napędzające 1 śrubę
Uzbrojenie: 8 dziobowych wyrzutni torpedowych 533 mm
IG, AL
Fot.: Marcin Koszałka, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL
Artykuł wyłącznie uporządkował je chronologicznie i podał kto za nimi stał.
Tylko jak zwykle partyjne trolle próbują to podważyć bo to demaskuje kto z jakich pobudek działa i czy w interesie POLSKI...
Generalnie rzetelny artykuł, od czasu do czasu potrzebny. Władza musi czuć że ktoś jej patrzy jej na ręce.
Jak dobrze pójdzie to i może na "przeczyszczenie" podziała.
Złogi partyjne i funkcyjne trzeba niestety usuwać (to wpisane w teorię ewolucji i każdy typ władzy, która chce rządzić dłużej to musi stosować)
Conajmniej od 10 lat powinniśmy mieć nowe. Niestety ani pisiory ani peło nie były zainteresowane PMW. O ile od pisiorów ciężko wymagać patriotyzmu, bo to są zwykłe debile, walczące tylko o własne interesy, tak od premiera z Gdańska oczekiwałem jakiegokolwiek zainteresowania sprawami morza. Niestety okazało się, że były premier pochodził chyba z Szadółek, Osowy albo Kokoszek. (Nie obrażając ludzi mieszkających w tych dzielnicach).
A co do Onetu, to od zeszłego roku Axel Springer jest w rękach amerykańskich, więc uważałbym z tą „niemiecką szczekaczką”.
Pozdrawiam serdecznie JK
Co do czytania w internecie na temat morza, to oczywiście poza Portalem Morskim ;) polecam D24, a zwłaszcza artykuły komandora Maksymiliana Dury.
Czy możesz przekonać nas, że korzenie twojej rodziny są nieskalane i czyste rasowo i ideowo?
Równie dobrze twoj ojciec mógł służyć w gestapo a ty w SB ...
Kto to wie...
To po co komentujesz komentarz Zdzicha i mój?
Projektowane i budowane były tylko okręty i kutry desantowe oraz trałowce i niszczyciele min, nie wspominając o logistykach. Nigdy nie projektowaliśmy i budowaliśmy okrętów bojowych. Taka niestety jest prawda.
Jestem przekonany że fregat też nie będzie i powoli sukcesywnie zmierzamy do faktycznej likwidacji PMW. Żal na to patrzeć.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.