W miniony weekend zwodowano jednostkę, która, jako częściowo wyposażony kadłub, została zbudowana na zamówienie dla duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S (Karstensens Shipyard) ze Skagen przez jej polską spółkę-córkę Karstensen Shipyard Poland. Chodzi o niemal 90-metrowy trawler pelagiczny Ruth (HG 264).
Wodowanie przeprowadzono z wykorzystaniem sprowadzonego, norweskiego barko-pontonu UR5. Kadłub, o masie wodowania ok. 2300 t, wprowadzono na platformach wielokołowych Scheuerle i Kamag na barkopondon, który - z Ruth na pokładzie - przeholowano do SR Nauta. Tam odbyło się właściwe wodowanie w doku nr 4. Zwodowany częściowo wyposażony statek rybacki przeholowano w nocy, już dzisiaj, w poniedziałek, 18 stycznia, do nab. Węgierskiego, gdzie zostanie przygotowany i będzie oczekiwał na wyholowanie do Danii.
Statek o stoczniowym numerze budowy 463 zamówiony został w duńskiej stoczni przez przedsiębiorstwo połowowe Ruth A/S w listopadzie 2019 roku.
Projekt, aranżacja wnętrz oraz rozplanowanie pokładów i urządzeń połowowych nowego Ruth zostały opracowane we ścisłej współpracy pomiędzy armatorem a stocznią. Szczególną uwagę zwracano przy tym na optymalizację warunków pracy i bezpieczeństwo, a także na komfort załogi na pokładzie.
Podobnie jak inne statki do połowów pelagicznych budowane przez Karstensens Skibsværft dla armatorów w Irlandii, Islandii, Norwegii, Szwecji i Danii, również nowa Ruth została zaprojektowana przez własne biuro projektowe duńskiej stoczni.
Moc napędu głównego wynosić będzie ok. 5000 kW. Silnik główny wyposażony będzie w katalizator (SCR) oczyszczający spaliny z tlenków azotu. Śruba napędowa, o średnicy 4500 mm, została zoptymalizowana na warunki pływania swobodnego, które ma zajmować ok. 80 % życia statku.
Nowa, szósta Ruth, wyposażona będzie we wciągarki połowowe o napędzie elektrycznym, podobnie, jak ponierska w tym względzie wśród statków do połowów pelagicznych w Danii, piąta Ruth.
Nowa, właśnie zwodowana w Gdyni, Ruth, ma być przekazana do eksploatacji, po wyposażeniu i wykończeniu, rozruchcach i próbach morskich wykonanych przez stocznię Karstensens Skibsværft w Danii, w czerwcu tego roku.
Trawler atrudniony będzie głównie do połowów śledzi, makreli i okowieli (ryb z rodziny dorszowatych).
Poprzednik i imiennik zwodowanego właśnie statku Ruth (szóstego mającego nosić to imię u tego samego armatora), został wprowadzony do eksploatacji w 2016 roku, więc ma zaldwie pięć lat.
PBS
Fot.: Artur Tatarczuk / Portowy Zakład Techniczny; Rys.: Karstensens
Ruth (Karstensens 463) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9899337
nr rybacki - HG 264
armator - Ruth A/S
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Karstensens Skibsvaerft A/S, Skagen, Dania
stocznia podwykonawcza - dostawca częściowo wyposażonego kadłuba - Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o., Gdynia
stoczniowy nr budowy - 463
wodowanie - 17.01.2021
położenie stępki - 07.05.2020
zamówienie - 11.2019
długość całkowita - 89,35 m
długość między pionami - 80,80 m
szerokość konstrukcyjna - 17,00 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego - 9,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 4200
tonaż pojemnościowy netto - 1260
moc napędu głównego - ok. 5000 kW
wciągarki pokładowe - o napędzie elektrycznym
stery strumieniowe - 2 × 950 kW, Brunvoll
kombinowany pędnik chowany w kadłubie / poprzeczny tunelowy ster strumieniowy ("combi-thruster" / combi azimuth / tunnel thruster) - 1 × 1479 kW, Brunvoll
system zbiorników z chłodzoną wodą morską (RSW) - 2 × 1500 kW + 80 kW, Johnson Controls
system próżniowy - 3 × 66 kW / zbiorniki 3 × 3200 l
klasyfikacja - DNV-GL
i po dwóch miesiącach doprowadzili do milionowych strat a jesienią 2013 roku zgłoszono wniosek o upadłość spółki po drodze wyprowadzając miliony złotych i dodatkowo narażając stocznię Nauta na wielomlionowe straty. Do dziś nie odpowiedzieli za te działania.
przemysłem okrętowym na poziomie bantustanu .
https://www.youtube.com/watch?v=XOFYSHjXYAI&t=135s . On żyje . Jego tam nie było w tej skrzynce . Po prostu spie….lił za długi jak wielu mu podobnych. Taka maska kosztuje do 2000 $. W Chinach, przez Ali Express dużo taniej + manekin. To farmazoniarz był, celebryta, pajac medialny i ignorant. To miał opanowane. Trzeba mu to przyznać i na tym tylko jechał . Mając 4 razy mniejsze stawki podwykonawców i mediów, nie tylko nie móc zarobić, ale jeszcze po rok czasu ludzie na kasę mają czekać to aż trudno uwierzyć. I teraz do tego znienawidzonego "Państwa", co to biznes utrudniają prowadzić latają hunwejbini po dotacje i przepłacone zlecenia.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.