W piątek, 30 października odbył się odbiór końcowy i przekazanie nowego statku wielozadaniowego Planeta I budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding SA dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jednostka powstała według projektu wykonanego przez należące do grupy kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC).
Stocznię Remontowa Shipbuilding SA reprezentowali: Marcin Ryngwelski - prezes zarządu stoczni oraz Dariusz Jaguszewski - członek zarządu ds. handlowych.
Planeta I to drugi z serii dwóch bliźniaczych statków wielozadaniowych budowanych w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020.
Czytaj także:
Nowe, 60-metrowe jednostki zastąpią wysłużone, 38-letnie obecnie, statki eksploatowane dotąd przez Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni. Pierwszy z dwóch tego typu statków - Zodiak II – został już formalnie przekazany Urzędowi Morskiemu w Gdyni i pełni swoją służbę na podległych mu akwenach. Chrzest i uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 września, przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni.
Oba są przeznaczone są m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli oznakowania nawigacyjnego, wykonywania pomiarów hydrograficznych, prac holowniczych, zwalczania rozlewów olejowych i łamania lodów na akwenach. Dodatkowo będą mogły służyć jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim i gaszeniu pożarów.
Aby mogły spełniać te warunki, zostały wyposażone w nowoczesne pędniki azymutalne, odpowiedzialne za napęd oraz sterowanie jednostką, które mogą obracać się o 360 stopni w dowolnym kierunku oraz ster strumieniowy, co daje pełną kontrolę nad statkiem. Oba statki mogą także precyzyjnie utrzymywać pozycję, co jest konieczne np. przy stawianiu pław nawigacyjnych, z kolei system DP (dynamicznego pozycjonowania), obsługiwany przez ekran dotykowy z najnowszym oprogramowaniem, sterowany joystickiem, co pomoże m.in. w bardzo dokładnym wykonywaniu pomiarów hydrograficznych.
Budowa i projektowanie wielozadaniowego statku to zawsze dla stoczni wielkie wyzwanie ze względu na gabaryty i ilość funkcji, którą jednostka ma spełnić – mówił Krzysztof Radzikowski, kierownik projektu, dodając, że zarówno biuro projektowe RMDC, jak i stocznia mają już doświadczenie w realizacji tego typu statków.
Biuro Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) zaprojektowało jednostki typu OSV dla globalnych liderów w tej dziedzinie oraz - m.in. serię 23 bardzo udanych jednostek AHTS, a także jednostek z klasą lodową i arktyczną dla duńskiego armatora.
Z kolei Remontowa Shipbuilding SA (jeszcze pod poprzednią nazwą - Stocznia Północna) budowała już zaawansowane statki wielozadaniowe z główną funkcją obsługi oznakowania nawigacyjnego dróg wodnych i hydrograficzną, i to dla wymagających armatorów z Wielkiej Brytanii.
Jeśli chodzi o wyposażenie mostka i siłowni, a także systemy i rozwiązania, jakie statek posiada, jak np. system SCR (ang. selective catalytic reduction) umożliwiający znaczną redukcję emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych, to są one bardziej nowoczesne, niż na podobnych jednostkach budowanych w stoczni wiele lat temu – dodaje Krzysztof Radzikowski.
Należy zaznaczyć, że budowa jednostek Zodiak II i Planeta I odbywała się w wyjątkowym czasie.
Pandemia koronawirusa na pewno nie pomogła w realizacji tego projektu, ale przeorganizowaliśmy pracę tak, aby zadania realizować w zgodzie z panującymi obostrzeniami – podsumował Krzysztof Radzikowski, kierownik projektu.
Uroczyste podniesienie bandery na statku Planeta I odbędzie się 14 listopada br.
AL
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
To kolejny, konkretny dowód na traktowanie gospodarki morskiej przez rząd jako zbędnego elementu gospodarki narodowej.
W cywilizowanych krajach liczy się termin płatności za pracę i stawka. . Takie czasy .
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.