W stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) w Rauma, w Finlandii położono stępkę pod budowę nowego promu wahadłowego dla armatora Tallink Group - MyStar. Stalowe bloki statku powstały w Polsce.
Prom pasażersko-samochodowy o numerze budowy NB6003 ma być przekazany zamawiającemu na początku 2022 roku. Będzie kursował między Helsinkami w Finlandii a Tallinem w Estonii.
Położenie stępki to kamień milowy w budownictwie okrętowym i często ta uroczystość uważana jest za "narodziny" statku. Zgodnie z tradycją, pod stępką ułożono monety szczęścia, w tym wypadku estońskie i fińskie monety euro.
Warto dodać, że dwa stalowe bloki przeznaczone na jednostkę, każdy o wysokości 9,9 m i szerokości 30,6 m, zostały zbudowane w Polsce: w Holm Construction Ltd. Sp. z o.o. i stoczni Marine Projects Ltd., i przeholowane na barce do stoczni RMC na początku sierpnia br.
Nowy prom pasażersko-samochodowy, o długości 212 metrów, będzie największym, jaki dotychczas zbudowano w tej stoczni. Zaawansowany, certyfikowany elektryczny system napędowy statku pozwoli na jego energooszczędną eksploatację w każdych warunkach z prędkością do 27 węzłów.
Dostawa głównego wyposażenia, mimo pandemii koronawirusa, przebiega zgodnie z harmonogramem. Silniki główne statku zostały przetestowane latem, a testy generatorów zostały zakończone w sierpniu.
Budowa MyStar rozpoczęła się w kwietniu 2020 roku. Po położeniu stępki kolejnym ważnym wydarzeniem będzie zwodowanie jednostki latem 2021 roku. Na początku 2022 roku ma nastąpić uroczyste przekazanie.
Łączna wartość kontraktowa statku wynosi około 250 milionów euro.
AL, rel (Rauma Marine Constructions)
Fot.: Rauma Marine Constructions, Tallink Group
Poniżej także zdjęcia bloków zbudowanych w Polsce.