Chińska stocznia Dingheng przekazała 6 sierpnia br. do eksploatacji ostatni z czterech zaawansowanych i przyjaznych dla środowiska nowych chemikaliowców o nośności po 10 500 ton i ze zbiornikami ładunkowymi ze stali nierdzewnej - Sydstraum. Zasilił flotę norweskiego armatora Utkilen AS.
Statek został zaprojektowany przez FKAB Marine Design ze Szwecji w ścisłej i bardzo dobrej współpracy zarówno z armatorem Utkilen A/S jak i stocznią China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng Co. Ltd. (dawniej Avic Dingheng Shipbuilding Co. Ltd.).
Zbiornikowce Utkilen T32, do których należy Sydstraum, są produktowacami i chemikaliowcami (typu IMO II and III), wyposażonymi w zbiorniki ładunkowe ze stali nierdzewnej typu duplex, przeznaczonymi do żeglugi bez ograniczeń geograficznych, szczególnie w trudnych warunkach Morza Północnego i legitymują się klasą lodową 1A.
Sydstraum, to zbiornikowiec nowej generacji, o znacznie niższej emisji szkodliwych substancji dzięki niskiemu zużyciu paliwa, katalitycznej redukcji emisji NOx i możliwości korzystania z energii elektrycznej z lądu (z mocą pozwalającą na prowadzenie za- lub rozładunku).
Statki tej serii zaprojektowano z myślą o osiągnięciu bardzo małego spalania paliwa poprzez eksploatację przy prędkości ekonomicznej i "ekologicznej" 12,5 węzłów, co odpowiada wykorzystaniu 55 % MCR (maksymalnej mocy ciągłej) przy 15% zapasu pogodowego przy zanurzeniu konstrukcyjnym i przy mocy osiąganej z prądnicy zawieszonej rzędu 300 kW.
Ponadto statek projektu Utkilen T32 jest przygotowany do łatwej przebudowy i adaptacji siłowni na dwu-paliwową, z silnikiem gotowym do spalania LNG lub metanolu, jak również do instalacji akumulatorów, co uczyniłoby uczynienie z niego statku z napędem hybrydowym z użyciem zmagazynowanej energii elektrycznej w sytuacjach szczytowego zapotrzebowania na moc. Akumulatory mogą też pełnić rolę zasilacza awaryjnego (UPS).
Statki z serii reprezentowanej przez Sydstraum są przystosowane do załadunku i rozładunku z wysokimi ratami przeładunkowymi, co zapewnia krótki czas przestoju w porcie i wyposażone w efektywny proces czyszczenia zbiorników.
Utkilen AS, z siedzibą w Bergen w Norwegii, jest przedsiębiorstwem żeglugowym założonym w 1967 roku, posiadającym i eksploatującym 23 chemikaliowce z klasą lodową o nośnościach od około 6000 do 20 000 ton.
PBS
Chemikaliowce typu Utkilen T32 - charakterystyka podstawowa
długość całkowita - 129,50 m
długość między pionami - 126,00 m
szerokość konstrukcyjna - 19,65 m
wysokość boczna - 10,30 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,00 m
zanurzenie maksymalne - 8,18 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym - 9900 t
nośność przy zanurzeniu maksymalnym - 10 300 t
pojemność ładunkowa - 11 300 m³ (cargo tanks) + 2 × 200 m³ (slop tanks)
gęstość ładunku - do 1,85 ton/m³ przy zapełnionych całkowicie zbiornikach i do 2,0 ton/m³ przy zapełnieniu częściowym
maksymalna temperatura ładunku - 80°C
maksymalne nadciśnienie w zbiornikach ładunkowych - 0,6 tony/m3
pojemność zbiorników balastowych - 4100 m³
pojemność zbiorników:
- na paliwo ciężkie (HFO) - 360 m³
- na paliwo lekkie (MGO) - 120 m³
- na słodką wodę techniczną - 2 × 100 m³
- na wodę pitną - 2 × 45 m³
silnik napędu głównego - 1 × 4320 kW at abt 720 rpm - średnioobrotowy, 4-suwowy
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 1 × 1400 kW + 2 × 510 kW
prądnica zawieszona (wałowa) - 1100 kW
dziobowy ster strumieniowy - 1 × 500 kW
pompy ładunkowe - 12 × 300 m³/h + 2 × 150 m³/h (cargo slop pumps)
pompy balastowe - 2 × 500 m³/h
miejsca dla załogi - 19
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy: +1A Tanker for Chemicals and Oil products ESP, ICE(1A), E0, TMON, BIS, NAUT(OC), Clean, RP(1,25%), ETC, VCS(2), BWM(T), HL(1,85), Gas ready (D,MEC), Recyclable
Każda historia z chińska budowa kończy się w REMONTOwa przed planowanym postojem
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.