Francuska agencja wojskowych zamówień publicznych DGA udzieliła 30 kwietnia br. rodzimej stoczni Piriou zamówienia na budowę dwudziestu holowników o uciągu ponad 30 ton dla Marine Nationale (francuskiej marynarki wojennej).
Kontrakt obejmuje piętnaście holowników portowo-redowych (projektu RP30) i pięć do holowań morskich (projektu RPC30) w żegludze przybrzeżnej, w tym pewne zamówienia na cztery jednostki i kilkanaście opcji kontraktowych na holowniki i pakiety powiązanych usług serwisowych.
Stocznia Chantiers Piriou zbuduje holowniki w swoim zakładzie w Concarneau w Bretanii, we współpracy z partnerem joint venture, firmą Kership oraz współudziałem wielu lokalnych firm podwykonawczych.
Produkcja 4 holowników rocznie w latach 2021-2027 angażować będzie około 40 000 roboczogodzin na jednostkę, co przełoży się na zatrudnienie około 100 osób w przeliczeniu na pełne etaty.
Nowe holowniki zostaną przydzielone do baz marynarki wojennej w portach Tulon (7 RP i 1 RPC), Brest (6 RP i 1 RPC), Cherbourg (2 RP i 1 RPC), Fort-de-France (1 RPC) i Papeete (1 RPC). Będą obsługiwać jednostki nawodne i okręty podwodne.
Dwa pierwsze pomocnicze okręty trafią do Tulonu i Brestu.
Budowa pierwszej jednostki ma się rozpocząć - według deklaracji stoczni - przed końcem 2020 roku z przewidywanym jej przekazaniem latem 2022 roku (maj/czerwiec), a następne w tempie czterech rocznie.
Uzupełniając klasy 10-tonowych (29 jednostek) i 6-tonowych (7 jednostek) holowników i pchaczy portowych, budowanych obecnie przez stocznie MERRE, CMM i Glehen, nowe jednostki zastąpią 22 holowniki portowe (typu RP12) i przybrzeżne (typu RCSV), o uciągu odpowiednio 12 i 26 ton.
Zamówienie wpisuje się w realizację ustawy o planowaniu w obronności na lata 2019-2025 wzywającej do modernizacji zasobów portowych dla wszystkich baz francuskiej marynarki wojennej.
Holowniki projektów RP30 i RPC30 mają długość 26 m, szerokość 9 m i wyporność - po około 275 ton. Holowniki RP30 będą obsługiwane przez czteroosobowe załogi, a RPC30 przez sześcioosobowe. Projekt holowników dostosowuje je do specyficznych wymogów francuskiej marynarki wojennej i specyfiki jej nowych jednostek pływających.
Holowniki o uciągu na palu rzędu 35 T, zarówno w wersji RP30, jak i RPC30, mają kontury nadwodzia i nadbudówek tak ukształtowane, by móc manewrować, także burta w burtę, przy okrętach o kadłubach w kształcie szerokiej litery V / z dużymi nawisami. Posiadają także specjalne zabezpieczenia i odbojnice poniżej wodnicy pływania dla umożliwienia manewrowania w kontakcie z okrętami podwodnymi.
RP30 są przeznaczone do prowadzenia codziennych operacji na akwenach portowo-redowych, natomiast RPC30 mają możliwość żeglugi pełnomorskiej z autonomią (ze względu na zapasy prowiantu i paliwa) pięciu dni w misji.
PBS, z mediów
Rys.: Marine Nationale / Piriou
Ci Francuzi są nienowocześni i nie europejscy. Wartości europejskie wtedy są dla nich ważne, gdy potrzebują polskich hydraulików.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.