Pierwsze palenie plach czyli pierwsze cięcie stali konstrukcynej zapoczątkowało w stoczni Cosco Shipping Shipyard (Nantong) w Chinach budowę statku klasy "mega jack-up" Voltaire armatora Jan De Nul. Został on specjalnie zaprojektowany, z polskim udziałem, do transportu, podnoszenia i instalacji morskich turbin wiatrowych, elementów przejściowych (TP) i fundamentów dla obecnych i przyszłych morskich farm wiatrowych z nowej generacji, większymi turbinami.
Samopodnośny statek (heavy-lift jack-up vessel - HLJV) wyposażony będzie w żuraw główny o unosie ponad 3000 ton oraz system pozycjonowania dynamicznego DP2. Będzie mógł pracować na akwenach o głębokości ponad 80 metrów, jego ładowność / udźwig wynosić ma około 14 000 ton, a liczba miejsc dla załogi i techników offshore wind - 110.
Szerzej, od strony technicznej, przedstawialiśmy tę jednostkę w naszej wcześniejszej publikacji, zawierającej też ciekawe wizuazlizacje, w tym video:
W pracach projektowych nad statkiem udział bierze polskie biuro projektowo-konsultingowe StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o.o.
StoGda wykonała kompletną dokumentację projektu technicznego (PT) konstrukcji kadłuba, nóg, spudcanów ("stóp"), tzw. jackhousów (części kadłuba wraz z pokładówkami zawierających "studnie" nóg statku samopodnośnego wraz z mechanizmem podnoszenia statku na nogach), a także podparcia dźwigu, jak również część wyposażeniowej dokumentacji PT na tę jednostkę.
Najnowszej generacji statki Jan De Nul są wyposażona w systemy filtrowania spalin zgodne z europejskimi wytycznymi Euro Stage V dotyczącymi emisji na lądzie i wodach śródlądowych. Są to statki o bardzo niskiej emisji spalin (ULEv - Ultra Low Emissions vessels), a Voltaire jest jednym z nich - chwali się Jan De Nul.
Podwójny system filtrów spalin usuwa do 99 % nanocząsteczek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF), a następnie system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do usuwania NOx. Według Jan De Nul, w wyniku zastosowania tych systemów filtrowania spalin, Voltaire będzie pierwszym w świecie morskim statkiem instalacyjnym o wyjątkowo niskiej emisji zanieczyszczeń.
Voltaire ma wejść do eksploatacji w 2022 roku, a jego pierwszym zatrudnieniem będzie instalacja turbin nowej generacji (Haliade-X o jednostkowej mocy 12 MW) na morskiej elektrowni wiatrowej Dogger Bank o mocy 3,6 GW w Wielkiej Brytanii.
W listopadzie 2019 roku, sześć miesięcy po ogłoszeniu zamówienia na HLJV Voltaire, grupa Jan De Nul Group zamówiła w chińskiej stoczni CMHI (China Merchants Industry Holdings Co. Ltd.) Hiamen pływający (nie posadawiany na dnie morza na czas wykonywanych instalacji) statek instalacyjny Les Alizés z żurawiem o unosie aż 5000 ton.
PBS
Rys.: Jan de Nul
Voltaire - charakterystyka podstawowa:
spodziewane przekazanie do eksploatacji - 2022 r.
długość całkowita - 181,78 m
szerokość - 60,00 m
wysokość boczna - 14,60 m
długość nóg - ok. 130,00 m
głębokość robocza - do ok. 80 m
ładowność statku - 14 000 t
DOR żurawia instalacyjnego - 3000 t
silniki - 4 × 3535 kW + 4 × 2650 kW
agregat awaryjny - 1 × 600 kW
pędniki - 4 × azymutalne po 3000 kW + 2 × azymutalne chowane w kadłubie, po 2600 kW
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 2600 kW
zakwaterowanie - 100 pojedynczych kabin
to nie tylko silni bohaterowie morza uzbrojeni w palniki i młoty, pracujący często pod "chmurką",
ale też konstruktorzy bazujący na technice obliczeniowej. Pojawia się jednak pytanie: ilu projektantów
miało możliwość zapoznania się z taką konstrukcją, najlepiej w pracy. Armator ma jeszcze 2 takie:
Vale au Vent 1500 ton i Taillevent 1000 ton. Wszystko jest bardzo ważne ,łącznie z niewidocznymi ''spudcanami"
Dzwig dla Voltaire dostarczy Huisman Xiamen-Chiny.
W Chinach Jan de Nul buduje też 5 (2x3500 m3+2x6000 m3+1x18000 m3 pogłębiarek ssących).
Cztery mniejsze buduje Keppel Nantong. Galileo Galilei 18000 m3 powstaje w COSCO Dalian.
Warto też czas budowy Voltaire porównać z czasem budowy holowników.
Pozdrawiam
Pozdrawiam.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.