Fiński koncern Wärtsilä, armator Stena Line oraz kanadyjski dostawca metanolu Methanex Corporation świętują pięć lat pomyślnej eksploatacji promu napędzanego metanolem, przebudowanego w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.
Stena Germanica, prom typu ro-pax obsługujący linię Göteborg – Kilonia, to pierwszy statek na świecie napędzany nowoczesnym, ekologicznym paliwem - metanolem. Przebudowa jednostki przebiegała w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA w pierwszym kwartale 2015 roku.
Czytaj także:
Przebudowana na zasilanie metanolem Stena Germanica opuściła Gdańską Stocznię Remontowa SA
Zasilana metanolem Stena Germanica będzie w pełni bezpieczna
Metanol jeszcze wtedy używany był głównie w specyficznych zastosowaniach, głównie tam, gdzie wymagane było uzyskiwanie dużych mocy z silników o relatywnie małej masie i gabarytach, m.in. w motocyklach z wyścigów na żużlu, samochodach biorących udział w pokazach i wyścigach monster-truck'ów i w niektórych formułach wyścigów samochodowych, a także samolotach akrobatycznych.
Międzynarodowy projekt
Od marca 2015 roku silniki 240-metrowego promu Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo. Metodę adaptacji silników do nowego paliwa opracowały wówczas firmy Wärtsilä oraz Stena Teknik (firma z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line). Przy projekcie tym ściśle współpracowały Methanex, Stena Line, Wärtsilä oraz porty w Göteborgu i w Kilonii. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską i przeprowadzany pod nadzorem Lloyd's Register.
Przebudowę promu wielokrotnie nagradzano. Armator Stena Line odebrał już m.in. nagrodę "Armator roku" wręczoną podczas konferencji Green Ship Technology (GST) w Kopenhadze, Eco Award wręczoną na Ferry Shipping Conference oraz laur dla statku, który został przyznany w czasie European Marine Engineering Conference and Awards.
Metanol dostępny w ponad 80 portach na świecie
W ciągu pięciu lat od wprowadzenia do żeglugi promu Stena Germanica zasilanego metanolem, rynek statków napędzanych tym paliwem stale się rozwija. Metanol pozwala na redukcję emisji tlenków siarki (SOx) o około 99 proc. Jako paliwo okrętowe jest już dostępny w ponad 88 ze 100 portów na świecie. Korporacja Methanex, poprzez należącą do niej w całości spółkę zależną Waterfront Shipping, eksploatuje największą na świecie flotę zbiornikowców na metanol, dysponującą jedenastoma statkami.
Gdańska Stocznia Remontowa SA przebudowywała już ten prom na przełomie lat 2010/11. Wówczas była to duża, ale konwencjonalna, przebudowa. W jej ramach m.in. dobudowano wtedy nowy pokład i 100 nowych kabin pasażerskich, zmodernizowano przestrzenie publiczne, między innymi restauracje i bary.
Czytaj także:
AL
Na zdjęciach: Stena Germanica podczas przebudowy w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.
Fot.: Jerzy Uklejewski
Poznalibyśmy je z chęcią...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.