Dzisiaj, tj. 26 marca br. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding położono stępkę pod budowę czwartego promu klasy „Salish”, napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) dla armatora BC Ferries. W związku z pandemią koronawirusa, wydarzenie to miało charakter techniczny i odbyło się bez przedstawicieli ze strony armatora.
Budowa promu przebiega w szybkim tempie - kontrakt uprawomocnił się dopiero 20 grudnia ubiegłego roku, a już na początku lutego br. odbyło się palenie pierwszych blach, rozpoczynające budowę jednostki. Wodowanie zaplanowano na połowę listopada tego roku i będzie przebiegało tak, jak w przypadku poprzednich jednostek, czyli poprzez przesunięcie kadłuba promu z płyty montażowej na dok, a następnie jego wydokowanie.
Publiczny przetarg na budowę czwartego promu ogłoszono w 2018 roku. Startowało w nim 16 stoczni, m.in. z Europy i Azji, w końcowej fazie rywalizacji na tzw. "krótkiej liście" pozostały trzy.
Kolejna jednostka klasy "Salish" będzie budowana według takiego samego projektu i ma być przekazana w 2021 roku. Zastąpi prom Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie z Queen of Cumberland linię Swartz Bay - Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie.
To duże w swojej klasie (dł. 107 m, pojemność 138 pojazdów oraz 600 pasażerów), zawierające innowacyjne rozwiązania techniczne, przyjazne środowisku dwustronne promy pasażersko-samochodowe z silnikami dwupaliwowymi (dual fuel) – z możliwością zasilania tradycyjnym paliwem dieslowskim, ale zasadniczo przeznaczonymi do spalania gazu ziemnego (przechowywanego w postaci gazu skroplonego – LNG).
Zintegrowany system napędowy składający się z silników dwupaliwowych i elektrycznego systemu napędowego dostarczy Wärtsilä - jeden z globalnych liderów w produkcji systemów napędowych dla branży okrętowej i energetycznej.
Zakres dostaw obejmuje trzy silniki dwupaliwowe Wärtsilä 20DF, pracujące na paliwie LNG, system magazynowania, podawania i kontroli paliwa Wärtsilä LNGPac oraz Wärtsilä Low Loss Concept (LLC). LLC to system dystrybucji energii, który zapewnia wyższą sprawność, mniejszą masę i objętość. Dostawa urządzeń do stoczni planowana jest na trzeci kwartał tego roku.
Przypomnijmy, że współpraca stoczni Remontowa Shipbuilding z kanadyjskim armatorem BC Ferries rozpoczęła się przed pięcioma laty podpisaniem kontraktu na budowę trzech dwustronnych promów pasażersko-samochodowych przekazanych przez stocznię w latach 2016-2017 (Salish Raven - w kwietniu 2017, Salish Eagle - w lutym 2017 i Salish Orca - w listopadzie 2016 r.). Były to pierwsze promy we flocie BC Ferries z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Dzięki innowacyjnemu napędowi statki te emitują do 25 proc. dwutlenku węgla, ponad 85 proc. tlenków siarki, 50 proc. tlenków azotu i 99 proc. cząstek stałych mniej w porównaniu do napędu opartego na konwencjonalnym paliwie żeglugowym.
Armator w oficjalnym komunikacie podkreślił, że Remontowa Holding jest największą grupą kapitałową w branży stoczniowej w Polsce i liderem sektora przemysłowego w regionie, obejmującą ponad 20 przedsiębiorstw, zaś Remontowa Shipbuilding SA ma duże, udokumentowane doświadczenie w budowie promów i innych statków dla wielu międzynarodowych klientów. Do tej pory stocznia dostarczyła ponad 1020 statków.
Agnieszka Latarska, rel (Remontowa Shipbuilding SA)
Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.