W środę, 25 marca, wyholowano z Gdańska kolejny częściowo wyposażony statek zbudowany przez stocznię Montex Shipyard dla odbiorcy norweskiego. Tym razem jest to jednostka do stawiania pław (boi) i obsługi oznakowania nawigacyjnego dla norweskiej administracji przybrzeżnej - po części odpowiednika naszego urzędu morskiego (Kystverket / Norwegian Coastal Administration).
Norweska administracja przybrzeżna Kystverket i stocznia Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) w maju ubiegłego roku sformalizowały umowę na budowę statku siostrzanego wielokrotnie nagradzanej (m.in. "środowiskową" nagrodą Motorship Award) jednostki o stoczniowym numerze budowy FMV40 - OV Ryvingen przekazanej w grudniu 2018 r.
Statek, projektu HFMV MFF Kystverket (autorstwa Heimli AS), który - jako częściowo wyposażony - został właśnie przekazany przez polską stocznię, po pracach wykończeniowych i ostatecznym doposażeniu w Norwegii ma być gotowy, według ustaleń kontraktu, w maju 2020 r. Jest to OV Hekkingen o stoczniowym numerze budowy FMV47.
OV Hekkingen, którego holowanie z Gdańska do Fitjar w Norwegii rozpoczęło się w środę, został zwodowany 18 marca.
Podobnie, jak OV Ryvingen, również OV Hekkingen zaprojektowano z napędem hybrydowym, jednak nowy statek otrzymuje nowszą generację, lżejszych baterii.
W efekcie zaistniałej kilka lat temu recesji na rynku offshore i stopnienia portfela zamówień na statki dla tego sektora, stocznie Norweskie zwróciły się ku budowie statków innych typów, np. pasażerskich (promów fiordowych z napędami na paliwa alternatywne) i do obsługi farm rybnych (paszowce, statki do przewozu żywych ryb). Poza zmianą profilu produkcyjnego stoczni w Norwegii "modny" stał się protekcjonizm i propagowanie "zakupów w domu" wśród norweskich armatorów.
Przywołać można wcześniejszy przykład wielozadaniowego statku OV Bøkfjord, przeznaczonego m.in. do obsługi znaków nawigacyjnych wzdłuż norweskiego wybrzeża i w fiordach. Został on zbudowany dla Kystverket w stoczni duńskiej Hvide Sande (z częściowo wyposażonym kadłubem z nadbudówką wykonanym przez Kedat Sp. z o.o. w Szczecinie).
Po zamówieniu tego statku, oraz po przekazaniu do eksploatacji, przez media norweskie przetaczały się fale komentarzy wskazujących, że statek dla państwowej instytucji powinien być budowany w Norwegii i deklaracje ze strony zainteresowanych oficjeli, że tak w przyszłości będzie.
W opcji kontraktowej, przy zamówieniu OV Bøkfjord była budowa w tej samej duńskiej stoczni drugiej, bliźniaczej jednostki. Kystverket (norweska administracja wybrzeża) wzięła sobie do serca krytykę (w ramach której znalazły się nawet interwencyjne listy organizacji pracodawców Norsk Industri do Stortingu - parlamentu norweskiego i do ministra transportu Ketila Solvik-Olsena) i zmieniła plany co do wyboru stoczni, której powierzono OV Ryvingen (niedoszłego bliźniaka Bøkfjord'a). Okazała się nią ostatecznie Fitjar Mekaniske Verksted (FMV). Zmodyfikowano także sam projekt jednostki, która ma teraz zawierać więcej najnowszych, pro-ekologicznych rozwiązań technicznych pochodzących z Norwegii. Również sam kadłub OV Ryvingen został zbudowany w Norwegii.
Protekcjonistyczny trend w Norwegii został najwyraźniej nieco złagodzony (być może za sprawą bolesnego kosztowo doświadczenia z budową całych statków w Norwegii, bez pomocy podwykonawców z krajów o niższych kosztach pracy), skoro kolejna jednostka - OV Hekkingen zamówiona została w Norwegii, ale dopuszczono już w przypadku tego statku do skorzystania z polskiego podwykonawcy, który dostarczył w wysokim stopniu wyposażoną jednostkę.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
OV Hekkingen - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9887607
państwo bandery - Norwegia
armator (właściciel) - rząd Norwegii
operator - Kystverket Rederi
armator zarejestrowany - Kystverket
projektant - Heimli Design, Norwegia
stocznia - podwykonawca (częściowo wyposażony statek) - Montex Shipyard Dębowski Wasiołek Sp. z o.o., k.
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Fitjar Mekaniske Verksted AS, Fitjar, Norwegia
stoczniowy numer budowy - 47
spodziewany termin przekazania do eksploatacji - maj 2020 r.
wodowanie - 18 marca 2020
położenie stępki - 25 lipca 2019
zamówienie - maj 2019 r.
długość całkowita - 46,60 m
długość między pionami - 46,05 m (według innego źródła - 43,00 m)
szerokość konstrukcyjna - 12,00 m
szerokość maksymalna - 12,075 m
wysokość boczna - 4,80 m
zanurzenie - 3,35 m (według innego źródła - 3,65 m)
nośność - 460 t
tonaż pojemnościowy brutto - 1050
tonaż pojemnościowy netto - 315
skompensowany tonaż brutto (GT) - 3435
pojemność lokera - 283 m³
powierzchnia pokładu roboczego - 172 m²
silnik napędu głównego - 2 × Bergen Diesel - 2000 kW
zespoły prądotwórcze - 2 × 950 kW
pędniki napędu głównego - 2 × Rolls Royce PZM Azipod
łączna moc napędu głównego - 2 × 1100 kW (według innego źródła - dane dla siostrzanego OV Ryvingen - MCR 4000 kW (5438 KM), CSR 3400 kW (4622 KM)
baterie akumulatorów - × 2 / łączna pojemność ok. 3000 kWh
dziobowy ster strumieniowy - 1 × 400 kW
system pozycjonowania dynamicznego - DP1
miejsca dla załogi - na 18 osób w 15 kabinach
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - DNV +1A1 – CLEAN - ICE1B - E0 - DYNPOS AUT – COMF (V(1)C(2) – OILREC – BATTERY (POWER)
Jak nie to niech zatrudnia ludzi do szpachlowania tych nierownosci
Pozdrawaim piszacych powyzsze komentaze.
Widac brak ci doswiadczenia
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.