Bill Gates, potentat software'owy zamówił luksusowy statek określany jako "pierwszy w świecie superjacht z napędem wodorowym" - tak podawały liczne media, również wiarygodne zazwyczaj i "markowe" tytuły. Jacht miał kosztować 500 milionów funtów. Inwestowanie w nowe czyste technologie miało być manifestacją najlepszego sposob na redukcję emisji dwutlenku węgla.
Jednak holenderskie studio projektowe Sinot Yacht Architecture & Design wydało oświadczenie, w którym odrzuca twierdzenie, że współzałożyciel firmy Microsoft, Bill Gates, buduje superjacht na bazie koncepcji 112-metrowej jednostki "Aqua" z napędem wodorowym.
"Aqua to koncepcja w trakcie opracowywania i nie została sprzedana panu Gatesowi" - głosi oświadczenie na stronie internetowej firmy. "Sinot nie ma żadnych relacji biznesowych z panem Gatesem".
Dopiero późnym popołudniem w poniedziałek dotarliśmy do dementi opublikowanego ok. godz. 14:00 przez serwis "SuperYacht Times". Jednak już przed południem, niedługo po opublikowaniu naszego tekstu i dalszych sprawdzeniach (wtedy na witrynie Sinot, ani tym bardziej w żadnym z mediów rozpowszechniających wcześniej inkryminowaną wiadomość, wciąż nie było dementi) zamieściliśmy następujący akapit:
Feadship jest konsorcjum dwóch stoczni holenderskich - Royal van Lent Shipyard BV oraz Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Żadna z nich, ani reprezentujący je Feadship, nie podały dotąd (10 lutego) oficjalnej informacji o pozyskaniu zamówienia. Nie znajdujemy także dotąd śladu takiego zamówienia w bazie danych światowej floty i zamówień stoczniowych IHS Sea-web. Również instytucje związane z Billem Gatesem odmówiły ponoć komentarza mediom, które pierwsze informowały o zakupie miliardera.
Ponadto, już w chwili publikowania tekstu zastrzegliśmy w nim, że Gates zamówił jacht "według niepotwierdzonych oficjalnie informacji".
Dopiero po południu i wieczorem w poniedziałek zaczęły się pojawiać sprostowania w różnych mediach na całym świecie, w niektórych, wieczorem 10 lutego wciąż widniała informacja o zaangażowaniu Gatesa.
Doniesienia, że Gates zamówił jacht pojawiły się w czasie minionego weekendu w ogólnokrajowych gazetach, po raz pierwszy najprawdopodobniej w "The Sunday Telegraph", ale także w "The Daily Mail", "The Guardian" i innych. Potem chwytliwa wiadomość rozprzestrzeniła się po wielu innych mediach na całym świecie. Co prawda w chwili, gdy rano publikowaliśmy ją także u nas, nie można jej było znaleźć w żadnym ze znanych zagranicznych branżowych (morskich) serwisów internetowych, ale pojawiła się m.in. na witrynach newsowych "Energy Reporters", "Forbes" (9 lutego - pierwotnie z informacją o udziale Gatesa, następnego dnia - 10 lutego, w niedzielę - uaktualniona o dementi), "Interesting Engineering" oraz dzisiaj, ale tylko przez ok. dwie godziny, do ukazania się sprostowania, prawdopodobnie także "Bloomberg" i wiele innych.
W stanowczym oświadczeniu Sinot Yacht Architecture & Design odrzucił te doniesienia jako "niezgodne z faktami". W oświadczeniu Sinot czytamy również: "Koncepcja wodorowego napędu Aqua nie jest związana z panem Gatesem ani jego przedstawicielami w żadnej formie i sprawie."
64-letni emeryt - multimiliarder, stać miał za projektem budowy innowacyjnego statku w holenderskiej stoczni Feadship specjalizującej się w budowie super- i megajachtów.
Zamówiony rzekomo statek opierać się miał na projekcie 112-metrowego jachtu "Aqua" ujawnionego w zeszłym roku na targach jachtowych Monaco Yacht Show przez holenderskiego architekta okrętowego Sinot.
Różne media wskazywały, że Gates, współzałożyciel firmy Microsoft, plasujący się ostatnio na drugim miejscu wśród najbogatszych ludzi na świecie, nierzadko pływał na superjachtach, ale nie posiada dotąd własnego statku i zadowalał się jachtami czarterowanymi w okresie letnim na Morzu Śródziemnym. Najwyraźniej taki stan, przynajmniej w najbliższym czasie, się utrzyma, bo informacja o statku, rzekomo zamówionym przez Gatesa i spodziewanym do przekazania przez stocznię w 2024 roku, okazała się nieprawdziwa.
Nie przeszkadza to jednak w podziwianiu lub krytycznym spojrzeniu na koncepcję architektoniczną jachtu koncepcyjnego "Aqua", który obecnie pozostaje tylko koncepcją..
"Aqua" - charakterystyka podstawowa:
projekt architektoniczny bryły zewnętrznej i wnętrz - Sinot Yacht Architecture & Design
długość całkowita - 112,30 m
długość na wodnicy pływania 112,00 m
szerokość konstrukcyjna - 15,40 m
szacowany tonaż pojemnościowy brutto - 3530
zanurzenie przy połowie obciążenia - 3,95 m
prędkość maksymalna - 17 węzłów
prędkość podróżna - 10-12 węzłów
zasięg - 3750 Mm
moc elektrowni okrętowej - 4,0 MW
źródło energii - ogniwa paliwowe PEM / paliwo - skroplony wodór
miejsca dla gości - 14
- 4 guest state rooms
- 2 VIP state rooms
- 1 owner pavillion
miejsca dla załogi - 31
- 14 kabin 2-osobowych
- 2 kabiny oficerskie
- 1 kabina kapitana
łodzie rekreacyjne / tendry - 2 × 10-metrowe
PBS
Rys., video: Sinot
czyli wy jesteście czystym strumyczkiem płynącym gdzieś z boku, krynicą prawdy i mądrości ?? ... niezależnie od brudnej Wisły wpadacie do Bałtyku zachowując cnotę
definicja obowiązująca w pozostałej części świata brzmi :
(„główny nurt”) – nurt myślowy bądź stylistyczny reprezentowany przez większość artystów, twórców lub innych ludzi zaangażowanych w daną dziedzinę"...
powtórzę - zaangażowanych w daną dziedzinę ....
...jeszcze raz - zaangażowanych w daną dziedzinę...
czyli NIE "ogólne, niespecjalistyczne, niebranżowe" ALE - zaangażowane w daną dziedzinę
zatem SPECJALISTYCZNE i BRANŻOWE
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.