W kołobrzeskiej Stoczni Parsęta miała miejsce w piątek, 20 grudnia 2019 r., z udziałem m.in. samorządowców i przedstawicieli branży morskiej, uroczystość przekazania do eksploatacji nowego kutra rybackiego. Jednocześnie jednostce o numerze rybackim KOŁ-209 nadano imię Fredmarko.
Matką chrzestną została matka projektanta - Marzanna Jawdyk.
Stocznia Parsęta s.c. T. Jawdyk & M. Cieślak zaprojektowała i w całości zbudowała oraz wyposażyła statek. Głównym projektantem jednostki jest młody kołobrzeski konstruktor Dawid Jawdyk.
Jest to trawler projektu P-15D do połowów w systemie twin-rig, czyli ciągnący dwie sieci. Jest jednostką uniwersalną - przeznaczoną do połowu różnych gatunków ryb. W zależności od zastosowania odpowiedniego sprzętu będą to dorsze, szproty bądź flądry lub inne gatunki ryb.
Kuter, którego budowa trwała 12 miesięcy (zwodowany został w pierwszym tygodniu czerwca br.), ma ok. 15 metrów długości, 5,5 metra szerokości i zanurzenie 2,5 metra. Posiada chłodzoną ładownię i jest wysoce zautomatyzowany. Kuter może obsługiwać załoga od dwóch do czterech osób.
Trawler zbudowany na zamówienie armatora z Kołobrzegu kosztował 4 miliony złotych.
PBS
Fot., rys.: Stocznia Parsęta
Fredmarko (KOŁ-209) - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 14,85 m
szerokość - 5,50 m
wysokość boczna - 2,44 m
tonaż pojemnościowy brutto - 35,63
łódź rybacka – statek rybacki o długości nie większej niż 15 m, przyjętej jako 96% całkowitej długości konstrukcyjnej wodnicy na poziomie 85% najmniejszej wysokości konstrukcyjnej mierzonej od linii stępki albo jako długość od przedniej części dziobnicy do osi trzonu sterowego na tej wodnicy, jeżeli ta jest większa; na statkach zaprojektowa- nych z przegłębieniem konstrukcyjnym wodnica, której długość ma być mierzona, powinna być równoległa do wodnicy konstrukcyjnej
Buduje się "duże" i trochę długo.
2. W jakim celu w stabilizatorach bocznych (bilge keel) zastosowano otwory? Jaką mają funkcję?
3. O co tak naprawdę chodzi w planowanych protestach rybaków (groźba blokady portów w Trójmieście i nie tylko). Skoro łowiska są przetrzebione racjonalnym wydaje się być ich ochrona za wszelką cenę...
Proszę o merytoryczne i uprzejmie odpowiedzi na pytania.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.