Stocznie południowo-koreańskie pozyskały dotychczas w 2019 r. największą część zamówień na nowe statki, w znacznej mierze za sprawą dobrego rynku i pozyskanych licznych zamówień w sektorze dużych gazowców.
Koreańskie stocznie pozyskały w okresie od stycznia do listopada 2019 r. zamówienia na statki handlowe o łącznym skompensowanym tonażu pojemnościowym brutto 7,12 mln CGT i wartości 16,4 mld USD - podała firma konsultingowa i wywiadownia gospodarcza Clarkson Research Services. Stocznie w Chinach zdobyły zamówienia na statki o tonażu skompensowanym brutto 7,08 mln CGT i o wartości 15,3 mld USD, Japonia - 2,57 mln CGT, a Włochy - 1,14 mln CGT.
Koreańczycy zdobywali zamówienia na statki o dużej wartości, takie jak zbiornikowce LNG, które stanowią 38 % ich zamówień do listopada. Masowce stanowiły największą część (33 %) zamówień zdobytych przez Chiny i przez Japonię (47 %).
Dane Clarksona pokazują, że światowy portfel zamówień na koniec listopada 2019 roku wynosił 74,33 mln jednostek tonażu skompensowanego brutto (CGT), co oznacza spadek o 2 % w stosunku do końca października 2019 roku. Koreański portfel zamówień spadł o 530 000 CGT, chiński o 390 000 CGT, a japoński o 180 000 CGT.
Chiny miały największy całkowity (czyli obejmujący nie tylko kontrakty zawarte w bieżącym roku) portfel zamówień - na poziomie 26,29 mln CGT (35 % udziału w rynku światowym), następna była Korea z 20,75 mln CGT (28 %) i Japonia - z zamówieniami na statki o łącznym tonażu skomoensowanym 11,76 mln CGT (16 %).
CGT (compensated gross tonnage), to miara łącząca pochodną pojemności (kubatury) statku i wskaźnik pracochłonności - odmienny dla poszczególnych rodzajów statków. Choć niedoskonała (z kwestionowaną metodyką) w przybliżeniu pozwala na w miarę trafne porównywanie statków pod względem pracochłonności i teoretycznych kosztów budowy.
PBS
przytaczają,że w portfelu było 118 jed
Daewoo 38 Korea
Hyundai 35 Korea
Samsung 20 Korea
Mitsubishi 6 Japonia +Imabari 4 + Japan Marine 3 + Kawasaki 3
Hudong 6 Chiny standard + Jiangnan 2 małe + Xiamen 1 mały
Pamiętać należy ,ze Qatar chce ulokować 60 jed ,prawdopodobnie w Korei.
A dawno, dawno temu prym wiedli Francuzi.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.