Energomontaż-Północ Gdynia SA (EPG) przekazał konstrukcję wieży do układania rurociągów pół-elastycznych i mało-średnicowych sztywnych ze szpuli - tzw. reel lay tower, kluczowego elementu wyposażenia funkcjonalnego Seven Vega - nowoczesnego statku do układania rurociągów i innych połączeń (typu reel lay vessel), budowanego przez stocznię Royal IHC w Holandii dla znanego armatora i kontraktora offshore - Subsea 7.
Dostawa EPG w tym projekcie obejmowała konstrukcje o łącznej masie około 800 ton. Zasadniczy element - wieża - to ok. 600 ton, a koło prowadzące wieży - ok. 50 ton. Konstrukcja rusztu na której oparto ładunek umieszczony do transportu na barko-pontonie, to kolejnych 160 ton.
Konstrukcje powstały przede wszystkim w jednej z dużych hal montażowych PGZ Stoczni Wojennej zlokalizowanych przy jej podnośniku dokowym, wynajętej przez EPG, częściowo z elementów prefabrykowanych w innych zakładach produkcyjnych EPG.
Za przemieszczanie konstrukcji na terenie PGS Stoczni Wojennej i załadunek ciężkich, wielkogabarytowych elementów na barko-ponton odpowiadały firmy Portowy Zakład Techniczny (PZT) z Gdyni oraz Sarens, do którego należy też barko-ponton, na którym konstrukcje przewożone są do Holandii.
Ładunek przewożony jest na pokładzie barko-pontonu heavy-lift o imieniu Jan, holowanego przez jednostkę Multratug 20.
Zespół holowniczy opuścił port w Gdyni w poniedziałek, 28 października i zmierza do Rotterdamu, gdzie spodziewany jest wstępnie 2 lub 3 listopada.
Jest to pierwszy przypadek współpracy Royal IHC (UK) i EPG, a zarazem pierwszy kontrakt EPG na fabrykację konstrukcji bezpośrednio z rynku brytyjskiego.
Kontrakt został podpisany 13 września 2018 r. po dogłębnych audytach technicznych i związanych z BiHP, które wykazały "bezkompromisowe i długofalowe zaangażowanie EPG w zapewnienie jakości i bezpieczeństwa".
Obiekt zlecony do wykonania w EPG, to konstrukcja umieszczonej na rufie statku uchylnej (45-95°) wieży (reel tower), zwanej też czasem rampą, na szczycie której osadzone jest koło prowadzące, po którym wydawane są do wody rurociągi układane na dnie morza.
Statek Seven Vega, na który przeznaczone są właśnie wyekspediowane konstrukcje, przedstawialiśmy szerzej we wcześniejszym materiale.
Został on zwodowany 25 maja 2019 roku i jest w trakcie wyposażania.
Zaawansowany technicznie statek Seven Vega (długość całkowita - 149,23 m; szerokość - 33,00 m; nośność - 10 800 t; tonaż pojemnościowy brutto - 21 334; łączna moc zainstalowana - 22 500 kW) służyć ma układaniu skomplikowanych połączeń na dnie morza, w tym rurociągów pół-elastycznych i małośrednicowych rurociągów sztywnych (w tym koncentrycznych - pipe-in-pipe), a także m.in. elektrycznych systemów podgrzewania przewodów na wodach o głębokości do ok. 3000 m.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, PZT; Rys.: Royal IHC
i jeszcze więcej podpatrzeć.
Przedstawiony detal to niestety najprostsza część tego systemu, jeśli do tego zauważymy, że koszt jednostki to około 300 mln $.
ponad 10 masowców kupowanych obecnie przez PŻM w Chinach, to pokazuje nam dystans do Royal IHC.
Chętnych zapraszam do odwiedzenia strony z Deep Energy IMO 9481154 lub
Reel-Lay systems - Royal IHC
Seven Vega wchodzi do eksploatacji już wiosną przyszłego roku,kil położono 05.07.2018.
Pozdrawiam
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.