Jak poinformował w piątek, 25 października br. armator Viking Supply Ships AB ze Szwecji, zawarł on - we współpracy z funduszami zarządzanymi przez Borealis Maritime - umowę na zakup dwóch nowo budowanych statków. Grupie Viking Supply Ships, poza tym, że będzie współwłaścicielem nowych jednostek, Borealis Maritime powierzyła także pełne zarządzanie operacyjne i handlowe statkami.
Jak wyjaśnia Viking Supply Ships AB w informacji prasowej rozesłanej do mediów, dwa nowe statki, to zaawansowane zaopatrzeniowce górnictwa morskiego (Platform Supply Vessels) projektu Wärtsilä VS 4411 DF, których budowa i wyposażenie zostaną ukończone przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku (powstaną na bazie istniejących, zbudowanych wcześniej częściowo wyposażonych kadłubów). Przekazanie pary statków przez stocznię ma nastąpić w czwartym kwartale 2020 r. i w pierwszym kwartale 2021.
Statki będą przyjazne dla środowiska jako dwupaliwowe (będą mogły być napędzane LNG lub tradycyjnym morskim dieselowskim paliwem lekkim - MGO). Będą to zarazem statki z elektrycznym napędem hybrydowym. Wyposażone zostaną bowiem w baterie akumulatorów, co stanowi coraz szerzej stosowaną, choć wciąż nową (w obecnej formie) technologię, pozwalającą jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa i szkodliwe emisje do atmosfery.
Jak podkreśla armator w oficjalnym komunikacie: "Statki uzupełnią istniejącą flotę i jeszcze bardziej wzmocnią zdolność grupy Viking Supply Ships do świadczenia usług w trudnych warunkach pogodowych".
Statki PSV dla Viking Supply Ships ze stoczni Remontowa Shipbuilding - charakterystyka podstawowa:
projekt - VS4411DF (Wärtsilä)
długość całkowita - 89,20 m
szerokość - 19,00 m
powierzchnia otwartego pokładu ładunkowego - 980 m²
moc napędu głównego - 10 800 KM
system pozycjonowania dynamicznego - klasy II (DP II)
klasa lodowa - ICE-1C
dodatkowe funkcje i specjalistyczne notacje klasy - Stand by (dozorowiec ratowniczy offshore), Oil Rec, FIFI II.
Założona w 1974 Viking Supply Ships ze Stenungsund zatrudnia 360 osób i operuje obecnie 10 statkami, w tym czterema serwisowcami offshore przystosowanymi do żeglugi w lodach. Flota szwedzkiego armatora eksploatowana jest głównie w rejonach arktycznych i na Morzu Północnym. Firma zarządza m.in. komercyjnie lodołamaczami szwedzkiej administracji morskiej Sjofartsverket.
Główny udziałowiec Viking Supply Ships to Kistefos - prywatna, zarejestrowana w Norwegii firma inwestycyjna, której jedynym właścicielem jest przedsiębiorca Christen Sveaas, znany m.in. jako kolekcjoner dzieł sztuki i wina.
PBS, rel (Viking Supply Ships AB)
Rys.: Wärtsilä
A teraz o Viking Supply. Mają nie 10, ale 5 jednostek: Loke Viking, Magne Viking, Brage Viking, Njord Viking AHTS-y
i Defender PSV. W ubiegłym roku sprzedali trzy AHTS-y: Tor Viking, Balder Viking i Vidar Viking 83.7 m, 3382 GT, mające po 4 silniki: 2x5150 koni i 2x 3860 koni, budowane w Norwegii, kanadyjskiemu "Coast Guard" za sumę 275 mln US $.
Jednostki są przebudowane w Kanadzie na lodołamacze "Polar class 2".
Koszt kupna i przebudowy to 610 mln $ kanadyjskich.
Pod młotek poszły też inne jednostki, ale na tych Viking Supply sporo stracił.
czyli jest ich armatorem (właścicelem) I / LUB ma statki w zarządzie
i to się zgadza. jest w sumie takich 10.
"represents a significant discount compared to oryginal contract price and estimated
new-bild prices for similar assets".
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.