Na terenie Stoczni Szczecińskiej (wcześniej - przejściowo - Szczecińskiego Parku Przemysłowego) oraz przyległej Stoczni Południe - częściowo wyposażone statki buduje kilka firm. Należy do nich G+K SteelCon Sp. z o.o. znany ostatnio głównie ze współpracy z niemieckimi stoczniami oferującymi luksusowe superjachty.
Ostatnio G+K SteelCon Sp. z o.o. zbudowała duży blok superjachtu - część dziobową o długości nieco ponad 43 m dla niemieckiej stoczni Lürssen (Fr. Lürssen Werft GmbH & Co., Bremen).
Blok superjachtu zwodowano w Stoczni Szczecińskiej w poniedziałek, 16 września 2019 r. z pochylni półdokowej Wulkan Nowy, z uniesieniem jednego z końców sekcji przy pomocy pochylniowej suwnicy bramowej.
Chodzi o jacht o stoczniowym symbolu budowy 13708, zamówiony w stoczni niemieckiej przez kanadyjskiego miliardera Johna Risleya, który dorobił się m.in. na połowach i handlu rybami. Luksusowy statek ma nosić nazwę Northern Star.
Druga - rufowa część kadłuba jest budowana najprawdopodobniej w należącej do Lürssena stoczni Peene-Werft GmbH & Co KG z Wolgastu.
Będzie to ponad 100-metrowej długości jednostka znana dotąd pod roboczym kryptonimem project Icecap Lürssena, która ma być gotowa do przekazania armatorowi w 2021 roku (według niektórych źródeł - w połowie 2022 r.). Statek został zaprojektowany z wysoką jak na superjacht klasą lodową i będzie przystosowany do eksploatacji w rejonach arktycznych jako jacht "ekspedycyjny".
Na temat jachtu ujawniono dotąd bardzo niewiele informacji. Wcześniej wspominano o długości 107 m, większość nowszych źródeł wskazuje 109 m jako długość całkowitą superjachtu przy szerokości 18,3 m (niektóre źródła podają szerokość 17,5 m). Jak wskazują niektóre źródła tonaż pojemnościowy brutto jachtu ma wynosić 6500 jednostek.
Jednostka ma pomieścić do 20 gości w 10 kabinach lub apartamentach. Na jachcie goście będą mieli do dyspozycji wiele wygód przydatnych w dłuższych rejsach, w tym basen.
W części rufowej zaplanowano na pokładzie górnym lądowisko dla śmigłowców. Statek ma "odrócony dziób" o cofniętej ku górze stewie dziobowej (dziobnicy).
Napęd dwuśrubowego statku ma być spalinowo-elektryczny o łącznej mocy 5940 kW (8076 KM). Na arktycznym superjachcie mają być zastosowane najnowsze rozwiązania techniczne z zakresu oszczędności energii, przechowywania energii, ogrzewania i systemu klimatyzacyjnego.
Jacht, którego koncepcja została ujawniona wcześniej w nieco innej postaci architektonicznej, znalazł nabywcę w osobie wspomnianego wyżej Johna Risleya w 2018 roku (kontrakt podpisano w sierpniu). Kadłub jachtu miał być pierwotnie budowany w stoczni Kleven, jednak stocznia Lürssen wycofała zamówienie z powodu opóźnień w budowie innych statków w stoczni norweskiej.
Przypomnijmy, że 18 października 2018 roku zwodowano tam kadłub superjachtu zbudowany właśnie przez G+K SteelCon. Jest to (po raz kolejny w przypadku G+K SteelCon) kadłub zamówiony przez niemiecką stocznię Abeking and Rasmussen. Stoczniowy symbol budowy tej jednostki, o której wciąż bardzo mało wiadomo, to 6506.
Jacht ma być wyposażony w napęd główny o łącznej mocy MCR 2984 kW (4058 KM). Jest to jednostka o długości całkowitej 70,00 m, szerokości 12,00 m (według innego źródła - 11,60 m), wysokości bocznej 6,25 m i tonażu pojemnościowym brutto 1450 jedn. Masa wodowania jednostki na pochylni półdokowej Stoczni Szczecińskiej wynosiła ok. 460 t, a operacja została przeprowadzona z wykorzystaniem wielkiej suwnicy pochylniowej.
Dodajmy, że poprzedni kadłub superjachtu zbudowany przez G+K SteelCon na terenie Stoczni Szczecińskiej i z jej pomocą, przekazany został niemieckiej stoczni Abeking and Rasmussen w lutym 2018 roku.
PBS
Fot.: Elżbieta Kubowska; Rys. Lürssen
Globalnie to bardzo mało. Niemcy to wiodąca grupa stoczniowa na rynku jachtów, ale jest też powaznym graczem
na rynku budowy okrętów. Ich produkcja to mały tonaż i duża wartość przekazywanych jednostek.
Już w 1999 przekazali pierwszy jacht powyżej 100 m. Al Salamah ma 139.3 m. Do dzisiaj zbudowali ich 19,
Największy to Azzam mierzący 180 m. W ubiegłym roku w Aumund,14.09.2019, w wyniku pożaru stracili 146 m
jacht SASSI,na dwa miesiące przed wodowaniem. Zdjęcia są przygnębiające.
Prawdopodobnie ubezpieczenie wypłaci powyżej 500 mln $. Przewyższa ją tylko Costa Concordia 2012.
Na rynku dużych jachtów możemy mało, podobnie jak wspominanych chemikaliowcach, Bow Sun.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.