W niedzielę, 14 lipca, stocznia Crist SA przekazała norweskiemu armatorowi Artic Group AS (specjalizującemu się w eksploatacji statków do obsługi sektora hodowli ryb) drugi z zamówionych i zbudowanych w niej w pełni wyposażonych bliźniaczych statków do transportu żywych ryb (live fish carrier). Tego samego dnia statek o imieniu Aqua Kvaløy opuścił stocznię i udał się do norweskiego Mandal, gdzie dotarł w nocy z wtorku na środę.
Wcześniej (w 2014 roku) stocznia Crist przekazała temu samemu armatorowi statek do przewozu karmy na farmy rybne Artic Fjell.
Zarząd załogowy i techniczny nad przekazanym w ostatnią niedzielę statkiem Aqua Kvaløy, podobnie, jak w przypadku pierwszego z "bliźniaków" - Aqua Tromøy, objęła 13 czerwca firma Stan Shipping Agency Ltd. z Gdańska. Statek przeszedł pomyślnie 24 czerwca audyty związane z certyfikatami ISM, ISPS i MLC przeprowadzone przez Lloyd’s Register.
Jednostka o stoczniowym numerze budowy NB SC 75/2 służyć będzie do transportu ryb z farm morskich do przetwórni na lądzie. Statek został zaprojektowany do transportu żywego łososia, pstrąga, dorsza i innych gatunków hodowlanych ryb morskich - czytamy w komunikacie stoczni. Żywe ryby będą przechowywane w zbiornikach wyposażonych w obieg wody morskiej, system uzdatniania wody tlenem oraz automatyczny system odkażania zbiorników ozonem. Załadunek i wyładunek ryb odbywać się będzie metodą próżniową.
Projekt statków (Multipurpose Live Fish Carrier SC 75) opracowała norweska firma projektowo-konsultingowa Seacon AS, specjalizująca się w statkach rybackich i do obsługi hodowli rybnych, we współpracy z Grupą Artic i firmą Havyard MMC z Fosnavåg. Oba statki projektu SC 75 zostały zaprojektowane i zbudowane zgodnie z przepisami i pod nadzorem DNV GL. Statki zostały zaprojektowane z myślą o zatrudnieniu na Morzu Północnym oraz obszarach północnego Atlantyku i Pacyfiku.
Każdy ze statków wyposażony jest w dwa zbiorniki do przewozu żywych łososi o łącznej pojemności 3000 m³ (według niektórych źródeł - 3200 m³), które mogą być również wykorzystane do usuwania pasożytów za pomocą wody słodkiej lub nadtlenku wodoru. Statki wyposażono w napęd spalinowo-elektryczny.
Aqua Kvaløy to druga, po promie z napędem elektrycznym Herjólfur (NB 70), i ostatnia w tym roku w pełni wyposażona jednostka przekazana przez stocznię Crist. Zakończenie jej budowy wyczerpało - na chwilę obecną - portfel zamówień stoczni Crist SA na w pełni wyposażone statki.
Znajdują się w nim teraz, jak można się dowiedzieć m.in. z bazy danych statków w eksploatacji i zamówień stoczniowych IHS Sea-Web Ships, jedynie statki częściowo wyposażone budowane w podwykonawstwie na zamówienie stoczni zagranicznych - m.in. małej pogłębiarki strumieniowej (water injection dredger) dla stoczni francuskiej oraz sporego kablowca, kolejnego statku do obsługi morskich farm wiatrowych (SOV) i ekspedycyjnego statku wycieczkowego dla stoczni w Norwegii.
pbs, rel (Crist, Seacon)
Fot.: Crist SA
Aqua Tromøy i Aqua Kvaløy - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9818888 (Aqua Tromøy) i 9828792 (Aqua Kvaløy)
państwo bandery bezpośrednio po przekazaniu armatorowi - Norwegia
armator (właściciel) - Artic Group Holding AS, Norwegia
operator - Marine Harvest Norway AS / DESS
armator zarządzający, zarząd techniczny - Stan Shipping Agency Ltd, Polska
stocznia - Crist SA, Gdynia
stoczniowy nr budowy - SC 75/1 (Aqua Tromøy) i SC 75/2 (Aqua Kvaløy)
przekazanie przez stocznię - 11.09.2018 (Aqua Tromøy) i 14.07.2019 (Aqua Kvaløy)
wodowanie - 17.01.2018 (Aqua Tromøy)
położenie stępki - 08.03.2017 (Aqua Tromøy)
długość całkowita - 75,70 m (76,90 m lub 76,859 według innych źródeł)
długość między pionami - 69,745 m
szerokość - 15,00 m (według innego źródła - szerokość maksymalna - 15,08 m, szerokość konstrukcyjna - 14,992 m)
wysokość boczna do pokładu głównego - 8,00 m
zanurzenie - 6,80 m
szacowana masa kadłuba - ok. 980 ton (według innego źródła ta sama wartość podawana jest jako masa statku pustego, według kolejnego źródła - ok. 1000 ton)
tonaż pojemnościowy brutto - 2784 (według innego źródła - 2500)
tonaż pojemnościowy netto - 836 (według innego źródła - 833)
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 6698
nośność - 1230 t
łączna pojemność ładunkowa (2 ładownie na ryby) - 3000 m³ (według niektórych źródeł, przynajmniej w przypadku drugiego statku - 3000 m³)
całkowita dobowa wydajność wytwornic wody słodkiej (pitnej) - 6000 m³
pompy obiegowe (cyrkulacyjne) - 8 × 3000 m³/h przy 10 mlc
pompy próżniowe - 2 × 6000 l
ster strumieniowy - 1 × 400 kW
system funkcjonalny / ładunkowy:
- załadunek ryb - system próżniowy i podciśnieniowy (z separacją wody)
- rozładunek ryb - przesuwna przegroda i rozładunek ciśnieniowy 12 mlc
- produkcja wody słodkiej - RO z wstępnym oczyszczaniem UV, 6000 m³/dzień
- filtry CO₂ - 2 × 3000 m³/h
- filtry - 8 × automatyczne filtry ciśnieniowe 3000 m³/h, 150 mikronów; UV - 4 × 2500 m³/h @ T10 = 92%
- ozonowy system dezynfekcji (O₃) - 2 × generator O₃, każdy po 3,2 kg/h przy 10 % wag.
- wytwarzanie tlenu (O₂) - 2 × wytwornice O₂, każda po 67 kg/h przy czystości 93 %
- system usuwania pasożytów - woda słodka i H₂O₂
uzdatnianie wody balastowej - tak
system mycia zbiorników - tak
napęd - spalinowo-elektryczny z silnikiem diesla - 4 × zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi Cummins o mocy 940 kW każdy
1 × awaryjny / portowy zespół prądotwórczy 250 kW
2 × pędniki azymutalne napędu głównego o mocy 1000 kW każdy
silniki główne wyposażone w katalizatory spalin, spełniające wymogi IMO Tier III
prędkość (w stanie załadowanym / pod balastem) - 12,5 / 14 węzłów
dziobowy ster strumieniowy - 1 × 400 kW
załoga - 10 osób
klasyfikacja - DNV GL (w przypadku drugiego statku prawdopodobnie Lloyd's Register)
notacje klasy - m.in. +1A1 oraz E0
Jeszcze niedawno stocznia przekazywała obiekty o wartości powyżej 100 mln $.
Teraz z trudem sprzedała prom Heljorfur NB-70 za niewiele ponad 30 mln E.
Pusty portfel na nowe statki oznacza zadowolenie się produkcją półfabrykatów, oraz brakiem jednostek pod klucz
w przyszłym roku. Zachęcam do odwiedzenia strony stoczni Neptun Werft.
Niewielka stocznia bez doków i wielu dzwigów z produkcją konkurującą z Crist.
Co jest ważne, statki i moduły budują pod dachem.
Czy Crist ma kłopoty? A jeszcze niedawno czytałem,ze polski przemysł stoczniowy jest drugi w Europie.
Jaka jest prawda?
Pozdrawiam
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.