W dniach od 29 maja do 5 czerwca miał miejsce transport wielkogabarytowego ładunku ze Szczecina do jednej ze stoczni Damen w Rotterdamie (dawnej Verolme Botlek) specjalizującej się głównie w remontach i przebudowach dla sektora offshore.
Na barko-pontonie transportowano konstrukcję stalową ramy tzw. grippera (uchwytu / prowadnicy pali fundamentowych dla statku do instalacji morskich turbin wiatrowych) zbudowaną na terenie Stoczni Szczecińskiej.
Wykonawcą konstrukcji jest firma JW Steel Construction Sp. z o.o. Sp. K. Rama grippera została załadowana w rejonie pochylni "Wulkan Nowy" na barko-ponton, z użyciem dużej suwnicy tej pochylni.
Konstrukcja o masie około 150 ton ma wymiary ok. 27,00 × 21,00 × 12,50 m. Przeznaczona jest na przechodzący w stoczni Damen Verolme BV (nie pierwszą) modernizację samopodnośny statek do instalacji morskich turbin wiatrowych - HLJV Innovation, zbudowany w 2012 roku w stoczni Crist SA w Gdyni.
Zespół holowniczy składał się z barko-pontonu heavy-lift o nazwie Osprey Carrier II (76,02 m LOA, nośność 4746 t) oraz eksploatowanego przez grupę Muller Dordrecht (Rederij T. Muller BV i Muller Heavy Transport BV) holownika En Avant 10 (nr IMO 9264386, GT 358, 30,00 m LOA, uciąg na palu 50,00 T, moc napędu głównego 2942 kW / 4000 KM). Zbudowany w 2002 roku holownik jest znany w Szczecinie - od początku 2004 do połowy 2012 pływał jako Tryton w barwach szczecińskiego Zakładu Usług Żeglugowych Sp. z o.o.
Za organizację transporu odpowiadała firma Manora Logistics.
PBS
Fot.: Muller Dordrecht, Manora Logistics