W sobotę, 23 lutego 2019 roku Konstelacja - specjalistyczna jednostka hydrograficzna Urzędu Morskiego w Gdyni - zacumowała przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki w Gdyni. Jednostka jest obecnie w trakcie prób i prac zdawczo-odbiorczych.
Konstelacja została zbudowana w stoczni Työvene OY w Finlandii, w ramach projektu "Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni", realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, priorytet III - Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, działanie 3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.
Specjalistyczny katamaran hydrograficzny Konstelacja przeznaczony jest do prowadzenia pomiarów hydrograficznych oraz badania warunków żeglowności, torów wodnych, kotwicowisk, innych akwenów użytkowych i wyznaczania parametrów bezpiecznej głębokości dróg morskich w rejonie portów Gdynia, Gdańsk, Hel, Władysławowo, Puck, na Zatoce Gdańskiej i Puckiej, w rejonie Półwyspu Helskiego, wybrzeża środkowego i wschodniego oraz na otwartych obszarach Morza Bałtyckiego dla celów zapewnienia bezpieczeństwa nawigacyjnego żeglugi morskiej. Jest to jednostka o konstrukcji aluminiowej całkowicie spawanej.
rel (UMG)
Katamaran hydrograficzny Konstelacja - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 24,85 m
długość kadłuba - 24,35 m
długość konstrukcyjna - 23,40 m
szerokość konstrukcyjna - 6,89 m
szerokość całkowita (z odbojnicą) - 7,80 m
zanurzenie maksymalne - 1,60 m
wyporność - 72 tony
napęd główny - silniki wysokoprężne - 2 × Catepillar o mocy 515 kW - każdy
klasyfikacja - statek odpowiada wymaganiom towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków
notacja klasy - * mKM II Lm1 AUT DP1
prędkość ekonomiczna - 11,0 węzłów
prędkość maksymalna - 15,0 węzłów
prędkość do prowadzenia pomiarów - od 1-2 do 6 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 10-12 węzłów
(możliwa jest regulacja prędkości w zakresie od 0 do prędkości maksymalnej)
rejon pływania - Morze Bałtyckie
zasięg przy prędkości ekonomicznej - 600 Mm
autonomiczność żeglugi - 10 dni
wyposażenie hydrograficzne, nawigacyjne, manewrowe i pomocnicze:
- system echosondy wielowiązkowej (MBES)
- echosonda jednowiązkowa (SBES)
- sonar holowany (SSS - Side Scan Sonar System)
- pojazd do podwodnych inspekcji wizyjnych (ROV - Remotely Operated Vehicle)
- inercyjny system nawigacyjny (INS - Surface Inertial Navigation System) z kompensatorem przechyłów i żyrokompasem
- system pozycjonowania dynamicznego
- system (odbiornik) pozycyjny DGPS/RTK z modułem odbioru poprawek RTK (w wersji morskiej)
- system nawigacji (pozycjonowania ) podwodnego USBL (Ultra Short Base Line)
- mierniki prędkości rozchodzenia się dźwięku w wodzie (SVP)
- komputerowa stacja robocza i sieć statkowa
- hydrograficzne specjalistyczne oprogramowanie do zbierania i opracowywania (walidacja) danych pomiarowych
któregokolwiek towarzystwa klasyfikacyjnego np. PRS i wtedy dowiesz się c o to jest wolna burta no, chyba , że jesteś analfabetą funkcjonalnym to wtedy nic nie zrozumiesz, mam nadzieję , że tak nie jest.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.