Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Seatech Engineering Ltd przedstawiło ciekawy projekt niskoprofilowej bunkierki LNG przystosowanej szczególnie do obsługi dużych wycieczkowców.
Zbiornikowiec bunkrowy projektu SE-601 o ładowności 3000 m³ może dostarczać paliwo LNG na statki wszelkich typów i wielkości o dowolnym położeniu czy rozplanowaniu stacji bunkrowej. Realizację tego zadania umożliwiają mu wyposażenie w żuraw pokładowy z wysięgnikiem łamanym (knuckle boom crane) do manipulacji wężami przyłączeniowymi, a także zmienne zanurzenie robocze - zapewniają projektanci.
Dwa pędniki azymutalne napędu głównego na rufie i dziobowy poprzeczny ster strumieniowy zapewniają znakomitą manewrowość, oczekiwaną od zbiornikowca bunkrowego.
Elastyczny, uniwersalny system przeładunkowy zaplanowany na bunkierce LNG czyni z SE-601 statek idealny także do obsługi terminali małej skali (small scale LNG) położonych przy akwenach o niedużej głębokości - zapewnia Seatech Engineering Ltd.
Zdaniem specjalistów z gdańskiego biura projektowego tym, co powoduje, że bunkierka nowego projektu jest szczególnie predestynowana do obsługi dużych wycieczkowców jest jej niski profil, czyli relatywnie mała wysokość powyżej wodnicy pływania - rzędu 12,5 m, zapewniająca możliwość bezpiecznego podchodzenia do burty wycieczkowca, a przede wszystkim swobodnego przechodzenia pod wystającymi poza burtę łodziami ratunkowymi, bez obawy o ich uszkodzenie. Takie rozplanowanie łodzi ratunkowych (sięgających nawet dość daleko poza burty) spotyka się dziś dość często na dużych wycieczkowcach, ze względu na dążenie do oszczędności miejsca i dostępne rodzaje żurawików łodziowych, które to umożliwiają.
Kolejną ciekawą cechą zbiornikowca bunkrowego LNG typu SE-601 przydającą mu uniwersalności jest możliwość używania go jako mała, napędzana paliwem LNG, pływająca elektrownia, która może zasilać portową sieć elektroenergetyczną.
Projekt samego zbiornikowca bunkrowego może być dostarczony w wersji z napędem hybrydowym (z bateriami akumulatorów). Bezemisyjna praca przy burcie wycieczkowca z pewnością ucieszy pozostających na statku pasażerów, nie tylko tych z kabin z balkonami.
Biorąc pod uwagę duże wycieczkowce z napędem LNG, które zapewne będą coraz powszechniejsze w światowej flocie (na razie mamy do czynienia z pierwszymi pojedynczymi takimi zbudowanymi jednostkami i kilkunastoma w zamówieniach lub budowie), które mogą mieć łączną pojemność zbiorników paliwowych LNG sięgającą 3500 m³ (tak jest w przypadku pierwszego w świecie wycieczkowca zasilanego LNG - AIDAnova) lub - czego należy się spodziewać - większą, ładowność bunkierki SE-601 może się zdawać nieco za niska.
Jednak, jak wyjaśniają Adam Ślipy, dyrektor zarządzający Seatech Engineering i jeden z projektantów w firmie, a zarazem kierownik działu energii i gazu Krzysztof Czerski - ładowność bunkierki SE-601 może być łatwo zwiększona do 4500 m³ w wariancie z przedłużonym kadłubem. Dotychczas rozpatrywano ładowność 3000 m³ ze względu na konkretne zainteresowanie jednego z klientów takim właśnie rozmiarem statku.
Poza tym, że wersje z większą ładownością mogą być opracowane na życzenie - jak w każdym biurze projektowo-konsultingowym, gdańska firma ma obecnie gotowe projekty wstępne / koncepcyjne takich statków, jak SE-602 - zbiornikowiec bunkrowy i dystrybucji LNG bliskiego zasięgu / dowozowy (bunkering / coastal feeder vessel) z klasą lodową, o ładowności 7500 m³; SE-603 - zbiornikowiec dystrybucji LNG bliskiego zasięgu / dowozowy o ładowności 10 000 m³ oraz SE-605 - barkę / pływający magazyn i stację bunkrową o ładowności 2000 m³ LNG (floating storage / bunkering unit - FSBU).
PBS, rel (Seatech Engineering)
ilustracje: Seatech Engineering
Zbiornikowiec bunkrowy LNG SE-601 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 81,90 m
szerokość konstrukcyjna - 16,50 m
wysokość do pokładu głównego - 7,05 m
zanurzenie konstrukcyjne / maksymalne - 4,00 / 5,00 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym - 1500 t
prędkość eksploatacyjna (75% MCR, 15% SM) - 10,00 w.
moc zainstalowana (dual fuel diesel electric) - 2 × 1000 kWe
zasięg (na paliwie MDO) - 2400 Mm
ładowność LNG - 3000 m³
wyposażenie ładunkowe:
- zbiorniki ładunkowe - 2 × 1500 m³ bilobe type C
- rata rozładunkowa - 1000 m³/h
- głębinowe pompy ładunkowe - 4 × 250 m³/h
zużycie paliwa (LNG/MDO) przy prędkości eksploatacyjnej - 6,8 / 7,9 t / 24 h
wyposażenie opcjonalne:
- hybrydowy system napędowy: 450 kWh
załoga - 10 osób
class - DNVGL (or other IACS) +1A, R2 (Baltic), Tanker for liquified gas, Ship type 2G (-163 ºC, 500 kg/m³, 0.4 MPa), Gas Bunker, GF, ICE 1B, E0, BIS, CLEAN (DESIGN), RP (2,50), NAUT-AW
Panie Krzysztofie!
Gratulacje za wykonanie projektu. Życzę jego realizacji.
Pozdrawiam,
SC
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.