Stocznie, Statki

W malborskiej firmie Techno-Marine powstaje jednostka promowa, która będzie kursować między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka. Trwają również przygotowania do rozpoczęcia przebudowy przyczółków i dróg dojazdowych do przeprawy.

- Przeprawa promowa pomoże skomunikować ważne drogi krajowe nr 10 oraz 80, poprawi dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partnerem wiodącym, powiatami bydgoskim, toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka - tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

Prom

Przetarg na zakup i rozruch jednostki promowej wygrała spółka Techno-Marine z Malborka, która zrealizuje zamówienie za kwotę 5,9 mln zł. Prom zostanie objęty 24-miesięczną gwarancją. Wszystkie części kadłuba i zabudowy są już zmontowane. W najbliższych dniach rozpocznie się malowanie. Wykonawca przygotowuje się również do instalacji silników oraz innych części wyposażenia. Jednostka powinna być gotowa na przełomie wiosny i lata.

Prom będzie jednostką boczno-kołową, z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajdzie się miejsce dla 15 samochodów osobowych lub 1 autobusu, 2 busów i 6 samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób.

Przyczółki i drogi

Remont dróg dojazdowych do przeprawy oraz modernizację przyczółków wykona wyłonione przetargu konsorcjum firm, którego liderem jest firma Kormost. Inwestycja jest realizowana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Do tej pory zakończyły się prace projektowe, teraz kompletowane są decyzje i pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. Wartość zadania to 12,8 mln zł.

Od strony Solca Kujawskiego droga zostanie wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a na północnym brzegu od drogi krajowej nr 80 do przyczółków. Zaplanowano wykonanie jezdni o szerokości 6 metrów z poboczem, od strony Solca powstanie również chodnik. Trasa będzie dostosowana do przejazdu pojazdów o nacisku do 10 ton na oś. Od strony Czarnowa - na przewężonym przejeździe przez koronę wału, gdzie ulokowane są urządzenia hydrotechniczne - pojawi się wahadłowa sygnalizacja świetlna. W ramach zadania skorygowana zostanie też geometria skrzyżowań ul. Żeglarskiej z ul. Kościuszki i Bydgoską w Solcu Kujawskim.  Przy skrzyżowaniu z drogami krajowymi w Solcu Kujawskim (DK nr 10) oraz Czarnowie (DK nr 80) staną tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na prom.

Najwięcej prac będzie toczyć się w obrębie istniejących wojskowych przyczółków. Zostaną one rozbudowane, oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki promowej - takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomu wody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejsce dla autokaru i 5 pojazdów osobowych).

Wspólnie dla uruchomienia przeprawy

Realizacja zadania została ujęta w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej na lata 2014-20. Będzie ono sfinansowane w oparciu o Regionalny Program Operacyjny. Środki na funkcjonowanie przeprawy oprócz biletów zapewnią wspólnie samorząd województwa oraz powiaty bydgoski, toruński , a także gminy Solec Kujawski i Zławieś Wielka.

Prom w liczbach:

Długość konstrukcyjna - 24 m

Szerokość konstrukcyjna - 11 m

Prędkość - 13 km/h  d.. Moc silników - każdy ok. 89-120 kW

Pojemność - 15 samochodów osobowych + 80 pasażerów

rel (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy oraz Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter