Stocznie, Statki

Specjalizująca się głównie w budowie częściowo wyposażonych statków i kadłubów dla stoczni zagranicznych Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic w swoim zakładzie produkcyjnym na Skolwinie buduje obecnie m.in. dwie pogłębiarki dla odbiorcy z Holandii.   

Z informacji, do których udało nam się dotrzeć wynika, że dwie pogłębiarki budowane są najprawdopodobniej na zlecenie stoczni Royal IHC za pośrednictwem Neptune Shipyards BV (ta ostatnia firma jest bezpośrednim zleceniodawcą budowy realizowanej przez Partner Stocznia). 

Policko-szczecińska stocznia przekaże pogłębiarki najprawdopodobniej jako częściowo wyposażone, ale w relatywnie wysokim stopniu wyposażenia i gotowości technicznej. Wiadomo, że na statkach zainstalowana będzie w Polsce, poza niemałą częścią wyposażenia ogólno-okrętowego, także przynajmniej część specjalistycznego wyposażenia funkcjonalnego (czyli pogłębiarskiego), np. żurawiki rury ssącej.

Budowane w Skolwinie pogłębiarki należą do typoszeregu Easydredge w wersji 2700 i najprawdopodobniej nie mają jeszcze obecnie ostatecznego nabywcy (budowane są z założenia zgodnie z modelem biznesowym "na półkę").

O budowie pierwszej pogłębiarki z typoszeregu Easydredge, holenderska stocznia Royal IHC (IHC) poinformowała pod koniec sierpnia 2014 roku. Była to jednostka standardowego projektu Easydredge™ 2700 (czyli taka, jak powstające obecnie w Partner Stocznia), budowana "na półkę", czyli bez zamówienia od armatora. Pierwsza Easydredge™, w wersji 2700, zbudowana została w podwykonawstwie dla IHC przez bułgarską stocznię MTG Dolphin z Warny. Została ona formalnie przekazana przez stocznię bułgarską w grudniu 2016 roku. 
Statek opuścił stocznię w Bułgarii, pod nazwą Challenger, jako jednostka praktycznie w pełni wyposażona, ale nadal bez zamówienia (dwie pogłębiarki budowane pod Szczecinem noszą obecnie w rejestrach nazwy Challenger 2 oraz Challenger 3).
W lutym 2017 roku IHC ogłosiła, że znalazła na tę pogłębiarkę (Challenger) nabywcę. Okazała się nią argentyńska firma Dragados Argentinos DASA SA. Pogłębiarka w jej barwach otrzymała imię Dasa I

Stocznia IHC przekazała dotychczas do eksploatacji jeszcze dwie większe pogłębiarki z typoszeregu Easydredge.
Jedną była 93-metrowej długości, zbudowana w 2018 roku w Holandii, zdana formalnie w grudniu - w Wigilię, jednostka o nazwie Mario Oliva Perez (nr IMO 9848443, stoczniowy nr budowy CO01291) zamówiona w czerwcu 2016 r. przez kubańskiego armatora Tecnoimport / Empresa Constructora de Obras i operatora Constructora Del Micons, o nośności 5490 t, z zasobnią o pojemności 3700 m³ i głębokości pogłębiania do 50 m.
Druga, podobna, to zdana we wrześniu 2017 r., zbudowana w podwykonawstwie dla IHC w Chinach, przez stocznię Nantong Rainbow Offshore & Eng Equipments Co Ltd (ROC) z Qidong, Mahaa Jarraafu (nr IMO 9797541, stoczniowy nr budowy CO01287) o nośności 5717 t i zasobni o pojemności 3700 m³, eksploatowana przez Maldives Transport Contracting.
Obie należą do typu Easydredge 3700 (liczba w oznaczeniu typu odpowiada umownej pojemności zasobni na urobek w m³).

Typoszereg Easydredge zawiera modele 700, 1700, 2700, 3700. Standardowe, wyjściowe projekty mają zasobnie o pojemnościach wskazanych w oznaczeniu modelu, ale pojemności te są elastyczne, dzięki modularnej konstrukcji zasobni (można "regulować" ich długości) i mogą wynosić odpowiednio: 500 do 1000 m³, 1000 do 2000 m³, 2000-3000 m³ oraz 3000 do 4000 m³.

Easydredge to typoszereg konkurencyjnych cenowo standardowych pogłębiarek ssących nasiębiernych ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredgers - TSHD) pomyślanych przede wszystkim o budowie "na półkę" / "na skład", by móc oferować krótkie terminy dostaw wobec rosnącego na świecie zapotrzebowania na małe i średnie pogłębiarki.

Pierwsza pogłębiarka Easydredge otrzymała tzw. world-dredging package - zestaw wyposażenia zawierający klapy denne, dziobowe przyłącze elastycznego rurociągu refulacyjnego i smoka umożliwiającego pogłębianie do głębokości 25 m.
To czyni pogłębiarkę zdatną do wykonywania szerokiego zakresu prac - od utrzymywania dróg wodnych, portów i kanałów po odtwarzanie plaż czy zapełnianie materiałem ziemnym obszarów odbieranych morzu (np. budowa pirsów, portów). 

Przy okazji ogłoszenia budowy pierwszej pogłębiarki Easydredge Fer Tummers, dyrektor zarządzający działu pogłębiarskiego IHC, powiedział: "Budowa pogłębiarki typu TSHD "na skład" jest IHC logicznym krokiem naprzód. Jesteśmy przekonani, że to doskonała okazja dla naszych klientów działających na całym świecie. Mamy już doświadczenie, z którego wynika, że standaryzacja połączona z bardzo szybkimi terminami dostaw składają się na odnoszącą sukcesy koncepcje małych pogłębiarek ssących z głowicami frezującymi (cutter suction dredgers) typoszeregu IHC Beaver®. To pozwala nam osiągnąć kombinację wysokiej jakości produktu z relatywnie niskim poziomem kosztów inwestycji. Jesteśmy przekonani, że taka koncepcja sprawdzi się również w odniesieniu do standardowych pogłębiarek TSHD" - dodał Tummers.

Poza pogłębiarkami Partner Stocznia ma w zamówieniach m.in. częściowo wyposażony 93-metrowy mini-ciężarowiec (statek wielozadaniowy przeznaczony do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) Eastern Rock (stoczniowy nr budowy Hartman Marine 011) o tonażu pojemnościowym brutto 2957 i nośności 3152 t, open-top, ro-ro, który trafi ostatecznie do Hartman Seatrade / Amasus Shipping, częściowo wyposażony 135-metrowy chemikaliowiec śródlądowy o nośności 8700 t (stoczniowy nr budowy Dolderman 04) oraz niemal 90-metrowej długości, szeroki na 16,5 m i o wysokości bocznej 4,5 m barko-ponton heavy-lift , bez własnego napędu, prawdopodobnie "pod klucz", znany pod nazwą Morwenna 3002 dla Neptune Shipyards BV (stoczniowy nr budowy 551). 
Bezpośrednim zleceniodawcą budów mini-ciężarowca oraz śródlądowego chemikaliowca najprawdopodobniej także była stocznia Neptune Shipyards BV.

PBS (PortalMorski.pl), rel (Royal IHC)

Ilustracje, video: Royal IHC; YouTube.com

Pogłębiarka TSHD standardowego projektu Easydredge™ 2700 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 81,75 m
długość między pionami - 79,80 m
szerokość - 15,80 m
wysokość boczna - 5,90 m
zanurzenie (do międzynarodowego znaku wolnej burty) - 4,40 m
zanurzenie (do znaku pogłębiarskiego) - 5,50 m
nośność - 4200 t
ładowność - 3910 t
pojemność zasobni na urobek pogłębiarski - 2700 m³
tonaż pojemnościowy brutto - 2799
tonaż pojemnościowy netto - 882
skompensowany tonaż brutto (CGT) - 6308
głębokość pogłębiania - 25 m
średnica rury ssącej - 700 mm
napęd główny - 2 × silniki spalinowe napędzające poprzez przekładnie redukcyjne śruby napędowe o stałym skoku
łączna moc napędu głównego - MCR 846 kW (1150 KM), CSR 718 kW (976 KM)
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar C9 ACERT, 4-suwowe, rzędowe, 6-cylindorowe, 112 × 149 mm (średnica cylindra x skok tłoka), MCR 423 kW (575 KM) przy 2500 obr./min.
prędkość eksploatacyjna - 11,50 węzła
miejsca w pomieszczeniach dziennych dla załogi - dla 8 osób

nazwa statku - Challenger 2
nr IMO - 9848455
stoczniowy nr budowy - IHC Holland CO01296 / Neptune Shipyards 526
spodziewany rok przekazania do eksploatacji - 2019
stocznia - zleceniodawca - główny kontraktujący - IHC Holland BV, Kinderdijk, Holandia 
stocznia - główny kontraktujący wykonawczy - Neaptune Shipyards BV, Aalst, Holandia
stocznia - budowniczy częściowo wyposażonego statku - Partner Stocznia Sp. z o.o.
zamówienie (zlecenie dla Neptune Shipyards) - styczeń 2018

nazwa statku - Challenger 3
nr IMO - 9859727
stoczniowy nr budowy - IHC Holland CO01297 / Neptune Shipyards 527
spodziewany rok przekazania do eksploatacji - 2019
stocznia - zleceniodawca - główny kontraktujący - IHC Holland BV, Kinderdijk, Holandia 
stocznia - główny kontraktujący wykonawczy - Neptune Shipyards BV, Aalst, Holandia
stocznia - budowniczy częściowo wyposażonego statku - Partner Stocznia Sp. z o.o.
zamówienie (zlecenie dla Neptune Shipyards) - czerwiec 2018

Pierwsza pogłębiarka Easydredge 2700 - Dasa I (ex Challenger):

Budowa pogłębiarek Easydredge 2700 w Partner Stocznia
Pierwsza pogłębiarka typu Easydredge 2700 - Challenger
Easydredge 700
Easydredge 3700 dla Kuby
Easydredge 3700 dla Malediwów
Renderyzacje projektów Easydredge 1700 i 2700
Easydredge
Budowa pogłębiarek Easydredge 2700 w Partner StoczniaPierwsza pogłębiarka typu Easydredge 2700 - ChallengerEasydredge 700Easydredge 3700 dla KubyEasydredge 3700 dla MalediwówRenderyzacje projektów Easydredge 1700 i 2700Easydredge
+23 Kupmy
W latach 70. Polska kupiła w Holandii dwie, nowoczesne jak na tamte czasy pogłebiarki: Inż. Bukowski i Inż. Łęgowski. Do dzisiaj pozostał Łęgowski jako jedyna polska pogłębiarka TSHD. Ma już ponad 40 lat!! Najwyższy czas na nowe jednostki. Inwestujemy ciężkie pieniądze w inwestycje, pogłębiamy tor do Szczecina do 12,5 m, pogłębiamy porty w Trójmieście, ruszy przekop i na tym wszystkim zarabiają firmy z zachodu. U nas skansen, z jedną, 40letnią pogłębiarką. A podobno rząd wspiera gospodarkę morską? Gdzie? Chyba tylko w propagandzie. Panie Gróbarczyk, czas na konkretne działania. W Polsce budujemy pogłębiarki, zbudujmy w końcu ze 2-3 nowoczesne dla nas, niech pieniądze z inwestycji zostają w kraju, a nie płyną za granicę!!
02 styczeń 2019 : 07:08 Dragmor | Zgłoś
+14 Słuszna racja
lada moment zaczną się duże inwestycje min Gdańsk Port Centralny , Gdynia Port zewnętrzny , rozbudowa portu w Ustce , terminal kontenerowy w Świnoujściu , pogłębianie toru wodnego do Szczecina , to inwestycje jakich u nas nie było co najmniej od budowy portu w Gdyni ,ale najgorsze jest to ,ze dziwnym trafem polskie firmy prawie nie maja pogłębiarek i aż się prosi aby takie jednostki były w polskich firmach i to w tym czasie gdy lada moment rusza tak wielkie inwestycje . Czyżby znowu inni zarobili ale nie Polacy .Taka sytuacja jest skandalem ,ze nikt z rządzących nie bierze pod uwagę tego ,ze to polskie pogłębiarki powinny brać udział w tych inwestycjach.
02 styczeń 2019 : 12:49 taka prawda | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter