Na basenie hamburskiego basenu modelowego HVSA (Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH) przeprowadzono próby modelowe w lodzie lodołamacza typu B 105, wieńcząc cykl badań modelowych jednostki. Pierwszy ich etap przeprowadzono w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, drugi na Jeziorze Wdzydze. Rezultatem jest weryfikacja kształtu kadłuba, doboru urządzeń napędowych i sterowych, optymalizacja parametrów eksploatacyjnych przyszłej jednostki.
Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding, projektuje i buduje dwa liniowe lodołamacze przeciwpowodziowe w efekcie wygrania przetargu ogłoszonego w ramach zadania "Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin", w którym pokonała dwóch konkurentów. Wyniki przetargu ogłoszono w kwietniu br. Umowę dotyczącą budowy lodołamaczy pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie, a stocznią Remontowa Shipbuilding SA podpisano 20 lipca 2018 r.
Zamówienie dotyczy wykonania i przekazania dwóch, niemal 30-metrowych lodołamaczy, których nadbudówka, pokładówka nad siłownią i sterówka będą wykonane ze stopów aluminium. Na pokładzie głównym przewidziano pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kambuz, pomieszczenie socjalne dla 5-osobowej załogi oraz pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka i natrysk).
Lodołamacze liniowe przeznaczone są przede wszystkim do kruszenia i rozdrabniania lodu oraz likwidacji (rozbijania) mniejszych zatorów lodowych jak również odprowadzania pokruszonego lodu w celu zapobiegania wystąpienia powodzi zatorowej. Poszerzają one rynnę wyłamaną w lodzie przez lodołamacze czołowe, a także wyłamują takową w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymują drożność w rynnie i zapobiegają przedwczesnemu zamarzaniu nurtu. Jednostki te wykorzystywane są również do uwalniania filarów mostowych od lodu oraz kruszenia pokrywy lodowej w portach śródlądowych i innych zadań pomocniczych.
Nowoczesne oraz doskonale wyposażone nowe lodołamacze poprawią bezpieczeństwo przeciwpowodziowe mieszkańców Szczecina i regionu. Docelowo mają zastąpić dwie blisko 50 letnie jednostki.
Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-techniczne będą zgodne z wymaganiami uznanego Towarzystwa Klasyfikacyjnego dla statków żeglugi śródlądowej obowiązującymi w kraju i w UE.
rel (RZGW Szczecin, Remontowa Shipbuilding)
Charakterystyka podstawowa lodołamaczy:
długość całkowita - 28,80 m
długość między pionami - 25,85 m
szerokość całkowita - 7,50 m
szerokość konstrukcyjna - 7,20 m
wysokość boczna - 2,40 m
zanurzenie projektowe - 1,40 m
zanurzenie konstrukcyjne - 1,70 m
bardzo podobne do tych co będą teraz budowane przez stocznię w Gdańsku dla Szczecina i stocznię Gryfia w Szczecinie dla Gdańska. Wszystkie przeszły próby modelowe w Hamburgu. Czy jest znacząca różnica konstrukcyjna między nimi żeby tak długo się z tym eksperymentować i ponosić zbędne koszta. Przecież to tylko rzeczne jednostki??? Jak z terminem oddania jednostek.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.