Acta Centaurus (NB 313), niedługo nowa jednostka we flocie Acta Marine, przeznaczona do budowy i serwisowania farm wiatrowych, jako częściowo wyposażona, została wyholowana w sobotę, 1 grudnia ze stoczni Crist SA.
Statek trafi do stoczni Ulstein Verft w Norwegii, gdzie będzie wyposażony m.in. w system pomostu komunikacyjnego z dynamiczną kompensacją ruchów, zamontowany na kolumnie ze zintegrowanym systemem dostosowywania wysokości pomostu i z windą dla personelu oraz drobnych ładunków (kolumnę tego systemu zainstalowano już w Gdyńskiej stoczni).
Budowany obecnie statek jest jednostką niemal bliźniaczą, jednak nieco zmodyfikowaną w stosunku do przekazanej wcześniej Acta Auriga. Dzięki ciągłym udoskonaleniom floty Acta Marine w zakresie zużycia paliwa, statek został wyposażony w pakiet akumulatorów napędu hybrydowego. Acta Centaurus otrzymał także lądowisko dla helikoptera.
Jak informuje w komunikacie Acta Marine - statek będzie kontynuował sukces Acta Auriga (zbudowanej także jako częściowo wyposażona w stoczni Crist SA i przekazanej przez nią w listopadzie ubiegłego roku, a po pracach wykończeniowych i dokończeniu wyposażania - oddanej armatorowi przez stocznię Ulstein pod koniec marca br.) w zakresie praktyczności, manewrowości i komfortu na pokładzie dla 120 osób.
Acta Centaurus projektu Ulstein SX195, pracować będzie na morskiej farmie wiatrowej zajmującej powierzchnię ok. 59 km² położonej ok. 100 km na północ od wyspy Borkum w niemieckiej części Morza Północnego i produkującej energię elektryczną wystarczającą dla zasilenia 400 000 gospodarstw domowych. Właścicielem i operatorem morskiej farmy wiatrowej Bard Offshore jest Ocean Breeze Energy GmbH & Co. KG, należąca nie bezpośrednio, ale w 100 % do banku HypoVereinsbank.
Nazwa statku pochodzi od Gwiazdozbioru Centaura, jednego z największych gwiazdozbiorów, znanego już w starożytności.
AL, rel (Acta Marine)
Fot.: Crist SA