Pierwszy na świecie "inteligentny" bardzo duży rudowiec (intelligent very large ore carrier - iVLOC), klasyfikowany przez DNV GL, o wartości kontraktowej 85 mln USD, przekazany został 29 listopada przez Shanghai Waigaoqiao Shipyard armatorowi China Merchants Energy Shipping Company pod imieniem Pacific Vision. Operatorem statku i armatorem zarządzającym jest Hong Kong Ming Wah Shpg Co Ltd.
Statek jest pierwszym w świecie VLOC, na którym zastosowano opisową notację klasy SmartShip DNV GL. Aby zakwalifikować się do takiego zapisu, Pacific Vision został wyposażony w platformę integracyjną, system inteligentnego wspomagania decyzji w zakresie nawigacji, system zarządzania i optymalizacji efektywności energetycznej statku oraz inteligentny system eksploatacji i utrzymania (konserwacji) statku.
Pacific Vision jest zarazem jednym z aż 18 bliźniaczych (projektu SDARI 400OC) statków przekazanych od początku tego roku oraz 12 jeszcze będących w zamówieniach / budowie w kilku stoczniach chińskich, a przeznaczonych głównie dla China Merchants, ale także m.in. dla China COSCO Bulk Shipping.
"To wielki zaszczyt współpracować ze stocznią Shanghai Waigaoqiao, China Merchant Energy Shipping Company i SDARI, przy opracowaniu pierwszego w świecie satku iVLOC" - powiedział Norbert Kray, regionalny dyrektor DNV GL w Chinach. "Dzięki zapisowi SmartShip chcieliśmy dać klientom platformę do wyraźnego przedstawienia nowych technologii, które wykorzystali do optymalizacji wydajności, zwiększenia bezpieczeństwa i zminimalizowania wpływu na środowisko.
"Ta notacja wspiera naszych klientów, którzy opracowują inteligentne statki, wyznaczające standardy przyszłej żeglugi" - dodaje Kray.
W ramach notacji SmartShip statek otrzymał takie funkcje i cechy, jak wzmocnienie operacyjne (operational enhancement - OE), poprawa osiągów (performance enhancement - PE) i udoskonalenie monitorowania stanu (conditioning monitoring enhancement - CME).
Od położenia stępki w dniu 24.12.2015 r. do ostatecznej dostawy statku DNV GL ściśle współpracował ze SDARI (Ship Design and Research Institute - chiński ośrodek badawczo-rozwojowy i projektowy, odpowiednik polskiego Centrum Techniki Okrętowej), stocznią Shanghai Waigaoqiao i powiązanymi producentami wyposażenia w zakresie wdrażania projektu, nadzoru budowy, weryfikacji i certyfikacji komponentów / systemów.
Opisowa notacja klasy SmartShip może być zastosowana do statków wyposażonych w certyfikowane wyposażenie wykazujące cechy i funkcje uważana za "inteligentne technologie" w zastosowaniach morskich, zgodnie z wytycznymi klasyfikacyjnymi DNV GL (Class Guidelines for SmartShips CG-0508).
Statek będzie operował między Brazylią i Azją (Chiny, Japonia, Malezja i Oman) i najprawdopodobniej zostanie również wykorzystany na szlaku między Brazylią i Europą (Rotterdam, Włochy).
rel (DNV GL), PBS
Fot.: Shanghai Waigaoqiao Shipyard
Rudowiec projektu iVLOC 400K (SDARI 400OC) - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 361,86 m
długość między pionami - 355,00 m
szerokość konstrukcyjna - 65,00 m
zanurzenie - 23,00 m
wysokość boczna - 30,40 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 68,00 m
nośność - 399 000 t (według niektórych źródeł - 399 999 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 203 396
tonaż pojemnościowy netto - 66 606
skompensowany tonaż brutto (CGT) - 50 175
moc napędu głównego - 24 200 kW (32 902 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 7G80ME-C9 (prod. CSSC-MES Diesel Co Ltd, Chiny)
śruba napędowa - 1 × o stałym skoku, 58 obr./min.
prędkość eksploatacyjna - 14,50 węzłów
zużycie paliwa przy prędkości eksploatacyjnej - 79,50 tony na dobę
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.