Należący do Grupy Grimaldi statek Grande Lagos opuścił 26 października br. Gdańską Stocznię Remontowa SA. Poza remontem klasowym i szeregiem związanych z tym prac, głównym zadaniem był montaż systemu odsiarczania spalin.
Na statku zastosowano scrubber, w którym wtryskiwana do niego woda morska pełni rolę czynnika oczyszczającego spaliny emitowane przez system wydechowy statku z tlenków siarki (SOx). Woda, po spełnieniu tego zadania i sprawdzeniu jej pod kątem dozwolonych limitów, oddawana jest za burtę. Z kolei czystość spalin przed opuszczeniem płuczki jest sprawdzana przez dedykowany system. Gdy spełniają one dozwoloną normę zawartości siarki (0,1 proc.), kierowane są do atmosfery, w innym przypadku trafiają ponownie do scrubbera.
Ograniczenia normy zawartości siarki w paliwach żeglugowych wynikają z dyrektywy "siarkowej", którą w 2015 roku przyjął Parlament Europejski dostosowując tym samym prawo Unii Europejskiej do nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zawartych w konwencji MARPOL. Regulacje dotyczą statków przebywających w tzw. strefach ECA, obejmujących akweny Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i kanału La Manche. Do tej pory Remontowa SA wykonała ponad 40 takich instalacji na kilkudziesięciu statkach czołowych armatorów europejskich, zaś w tym roku zainstalowano łącznie 9 płuczek spalin, ostatnio na wspomnianym Grande Lagos.
Przypomnijmy, że zanim statek wpłynął do stoczni, przez niemal tydzień stał na redzie gdańskiego portu w oczekiwaniu na polepszenie warunków pogodowych. Silny wiatr i wysoka fala uniemożliwiły bowiem zaplanowane wcześniej wejście 236-metrowej jednostki.
Co ciekawe, sama obecność dużego statku ro-ro na redzie była komentowana na lokalnych forach internetowych. Jego gabaryty, wspomniana długość, a przede wszystkim wysokość burt sprawiała, że potężna sylwetka była widoczna z odległych dzielnic Gdańska, czym wzbudzała przez kilka dni zainteresowanie nie tylko miłośników okrętownictwa. Ostatecznie z pomocą kilku holowników statek określany przez armatora jako container / ro-ro carrier (statek kombinowany - kontenerowiec i ro-ro) wszedł do stoczni.
Grande Lagos został zbudowany w 2014 roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsan. Pływa pod włoską banderą, a jego portem macierzystym jest Palermo. Jednostka należy do Grupy Grimaldi, której siedzibą jest Neapol. Istniejąca od 1947 roku firma jest międzynarodową grupą logistyczną specjalizującą się w transporcie morskim samochodów osobowych, taboru kolejowego, kontenerów i pasażerów.
SL
Fot.: Sławomir Lewandowski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.