W poniedziałek, 1 bm. od cięcia pierwszych blach ruszyła w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku produkcja dwóch dwustronnych promów hybrydowych z napędem elektrycznym dla armatora Norled (numer budowy B619/1-2). Kontrakt na ich budowę stocznia podpisała 11 lipca br. Promy będą statkami siostrzanymi w stosunku do jednostek B619/3-4, na które kontrakt zawarto 1 sierpnia br.
Statki będą wyposażone w innowacyjny i wydajny napęd typu Diesel Electric Hybrid. W normalnym trybie pracy całość zapotrzebowania na moc będzie pokrywana przez zainstalowane na pokładzie baterie, ładowane w czasie postoju promów przy nabrzeżu, trwającym zazwyczaj ok. 11 minut. Jednostki będą wyposażone w system szybkiego ładowania z sieci lądowej, który będzie zintegrowany z systemem automatycznego cumowania, przytrzymującym prom przy nabrzeżu i dającym „zielone światło” do rozpoczęcia ładowania.
Dwa zespoły prądotwórcze (działające na 100-procentowym paliwie Biodiesel) na promach mają być używane jedynie w sytuacjach awaryjnych, ale system będzie przygotowany do wykorzystywania ich w parze z bateriami (np. w tzw. trybie „peak shaving”).
Statki będą obsługiwały połączenie Festøya-Solavågen. Będą miały długość 114,4 m, szerokość 17,7 m i zabiorą na pokład maksymalnie 296 pasażerów i 120 samochodów osobowych. Pędniki azymutalne, zasilane przez silniki elektryczne typu Permanent Magnet zapewnią wysoką efektywność energetyczną, nawet przy bardzo niskim obciążeniu.
Kontrakty podpisane w lipcu i sierpniu br. to kolejny rozdział owocnej współpracy pomiędzy stocznią Remontowa Shipbuilding i firmą Norled. Kiedy wszystkie cztery promy z serii B619 zostaną dostarczone, liczba statków we flocie Norleda, zbudowanych w Remontowa Shipbuilding, wzrośnie do 10.
Norled jest jednym z największych norweskich operatorów promowych. Firma była wcześniej znana pod nazwą Tide Sjø, działalność pod obecną nazwą prowadzi od 2012 roku. Flota Norleda składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding. Wśród nich są Ryfylke i Hardanger, obydwa dostarczone w 2013 roku, które są pierwszy jednostkami na świecie nie zabierającymi na pokład paliwa dieslowego – statki zasilane są LNG, a w razie awarii CNG (składowanym w butlach na pokładzie otwartym).
GL, SL, rel (Remontowa Shipbuilding)
Fot.: Sławomir Lewandowski
Poniżej zdjęcia z uroczystości palenia blach w Remontowa Shipbuilding z udziałem przedstawicieli operatora i stoczni, a także wizualizacja promu.