Stocznie, Statki

Stocznia Rauma Marine Constructions (RMC), prowadząca działalność na terenie dawnej Rauma-Repola w Finlandii, przekazała właśnie nowy prom pasażersko-samochodowy duńskiej Bornholmslinjen, spółce zależnej Molslinjen. Hammershus, to pierwsza nowa budowa tej stoczni.

Zbudowany kosztem 68 mln euro statek, przed południem 23 sierpnia, wypłynął z Raumy do Koge w Danii, gdzie spodziewany jest w piątek, 24 sierpnia. Ceremonia przekazania statku odbyła się na pokładzie jednostki w ubiegłym miesiącu. 

Hammershus ma 158 metrów długości, 25 m szerokości, 18 500 jednostek pojemności brutto, pojemność ładunkową określaną na 1500 metrów pasa ładunkowego ro-ro i 720 miejsc dla pasażerów. Statek pływać będzie na trasie między Ronne - największym miastem Bornholmu i Koge w Sjalland od początku września, kiedy to kontrakt na transport sponsorowany przez państwo duńskie na Bornholm zostanie przejęty przez Molsjinjen od obecnego operatora Færgen (obsługującego Bornholmsfargen). W miesiącach letnich statek będzie również kursował z Ronne do Sassnitz w Niemczech. Podróż okrężna Køge-Rønne-Sassnitz-Rønne-Køge ma zająć 24 godziny.

Molslinjen złożył zamówienie na budowę statku w czerwcu 2016 roku. Wartość kontraktu wynosiła wówczas 68 mln euro, a statek miał być przekazany pod koniec czerwca 2018 roku. Początkowo planowana liczba pasażerów wynosiła zaledwie 400 osób, ale zwiększono ją do 720, głównie ze względu na turystów z Niemiec. Kiedy statek zwodowano w styczniu br., prace budowlane ogłoszono jako przedterminowe, a na Bornholmie spekulowano, że Molslinjen chce wyczarterować statek przed przejęciem kontraktu państwowego (który ma rozpocząć obsługiwać 1 września). Ostatecznie jednak statek został opóźniony: chociaż pierwsze próby na morzu odbyły się w czerwcu, dopiero pod koniec lipca przeprowadzono kolejne. Później, z nieznanych powodów, statek powrócił na kilka tygodni do suchego doku, a w sierpniu ponownie rozpoczął próby morskie.

AL

Fot.: RMC

+23 A w Polsce nic
Czyli tylko my nie umiemy sobie wybudować promów?
24 sierpień 2018 : 09:07 KrystianZ | Zgłoś
0 Pracownik stoczni
Potrafimy budować statki.... Pracowałem na tym statku jako elektryk i spawacz w jednym, zresztą nie tylko ja jako Polak na stoczni.
28 listopad 2018 : 17:18 Pracownik | Zgłoś
+7 Odpowiedz.
Posiadamy za dużo ludzi wykształconych gdzie duża ich większość nie pozwoli na rentowną budowę.
Polskie stocznie to jak Norweskie refinerie.
Norwegowie by nie pozwolili na zamknięcie ich refinerie.
26 sierpień 2018 : 17:18 Optymista | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter