Stocznia Rauma Marine Constructions (RMC), prowadząca działalność na terenie dawnej Rauma-Repola w Finlandii, przekazała właśnie nowy prom pasażersko-samochodowy duńskiej Bornholmslinjen, spółce zależnej Molslinjen. Hammershus, to pierwsza nowa budowa tej stoczni.
Zbudowany kosztem 68 mln euro statek, przed południem 23 sierpnia, wypłynął z Raumy do Koge w Danii, gdzie spodziewany jest w piątek, 24 sierpnia. Ceremonia przekazania statku odbyła się na pokładzie jednostki w ubiegłym miesiącu.
Hammershus ma 158 metrów długości, 25 m szerokości, 18 500 jednostek pojemności brutto, pojemność ładunkową określaną na 1500 metrów pasa ładunkowego ro-ro i 720 miejsc dla pasażerów. Statek pływać będzie na trasie między Ronne - największym miastem Bornholmu i Koge w Sjalland od początku września, kiedy to kontrakt na transport sponsorowany przez państwo duńskie na Bornholm zostanie przejęty przez Molsjinjen od obecnego operatora Færgen (obsługującego Bornholmsfargen). W miesiącach letnich statek będzie również kursował z Ronne do Sassnitz w Niemczech. Podróż okrężna Køge-Rønne-Sassnitz-Rønne-Køge ma zająć 24 godziny.
Molslinjen złożył zamówienie na budowę statku w czerwcu 2016 roku. Wartość kontraktu wynosiła wówczas 68 mln euro, a statek miał być przekazany pod koniec czerwca 2018 roku. Początkowo planowana liczba pasażerów wynosiła zaledwie 400 osób, ale zwiększono ją do 720, głównie ze względu na turystów z Niemiec. Kiedy statek zwodowano w styczniu br., prace budowlane ogłoszono jako przedterminowe, a na Bornholmie spekulowano, że Molslinjen chce wyczarterować statek przed przejęciem kontraktu państwowego (który ma rozpocząć obsługiwać 1 września). Ostatecznie jednak statek został opóźniony: chociaż pierwsze próby na morzu odbyły się w czerwcu, dopiero pod koniec lipca przeprowadzono kolejne. Później, z nieznanych powodów, statek powrócił na kilka tygodni do suchego doku, a w sierpniu ponownie rozpoczął próby morskie.
AL
Fot.: RMC
Polskie stocznie to jak Norweskie refinerie.
Norwegowie by nie pozwolili na zamknięcie ich refinerie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.