Stocznie, Statki

W Gdańskiej Stoczni Remontowa SA przebywa samochodowiec City of St. Petersburg. To trzecia wizyta tej nietypowej jednostki w stoczni należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding. 

Kiedy City of St. Petersburg po raz pierwszy wpłynął na remont w 2011 roku wzbudził sensację w mediach nie tylko lokalnych, ale i w ogólnopolskich. Tak duże zainteresowanie wywołał nietypowy kształt kadłuba, a dokładniej jego część dziobowa. Konstruktorzy z Japonii założyli, że opływowy, półsferyczny dziób statku, zmniejsza opory powietrza - w stosunku do konwencjonalnie budowanych jednostek - nawet do 50 procent. W efekcie zużycie paliwa przynosi podobno oszczędności rzędu kilkuset ton rocznie. 

Po raz drugi samochodowiec ten wpłynął na remont awaryjny w 2013 roku. W wyniku kolizji z nabrzeżem, na lewej burcie w części dziobowej na długości ok. pięciu metrów, na wysokości pasa zmiennego zanurzenia powstały nie tylko wgniecenia, ale również przebicia do środka. Do kolizji doszło w gdańskim porcie, kiedy jednostka opuszczała już teren portu (na swoich pokładach transportowała ok. 1000 pojazdów).

Tym razem na statku City of St. Petersburg dominują prace konserwacyjno-malarskie. 

Samochodowiec City of St. Petersburg został zbudowany w 2010 roku w japońskiej stoczni Kyokuyo Zasue. Ma 139,9 m długości i 22,4 m szerokości. Na swoich pokładach może transportować do 2000 samochodów osobowych. Pływa pod flagą Panamy, regularnie odwiedzając porty na Bałtyku i Morzu Północnym (z Wlk. Brytanii, gdzie znajduje się fabryka Nissana, zabiera samochody tej japońskiej marki i transportuje je do Hiszpanii, Francji, Holandii, Polski i Rosji). 

Ireneusz Gradkowski

Fot.: Sławomir Lewandowski

-2 trojmiasto.pl
[link usunięty]
Dużo zapożyczeń w artykule trójmiasto.pl. A przynajmniej źle oznaczone cytowania.
27 sierpień 2018 : 10:17 esjot | Zgłoś
+1 Nietypowy
Rzeczywiście zwraca na siebie uwagę. Ma on tez blizniaka City of Rotterdam IMO 9473468, ktory 04.12.2015 uległ powaznemu wypadkowi na podejściu do Immingham.Jednostki te należa do samochodowców "maluchów".
Kształt dziobu jest patentem tej stoczni (Semi-Spherical-Shaped bow, SSS bow).
Statki powstają w suchym doku 155m x 23.5m. W mniejszym prowadzone są remonty.
Kolejnym odbiorcą jednostek SSS, jest Imoto Lines.
Natori 548 TEU został statkiem roku w kategorii (best small cargo ship).
Ostatnio do eksploatacji wszedł Nagara IMO 9843778, równiez niewielki kontenerowiec dostawczy.
Mimo spodziewanych oszczędności SSS nie znalazł szerszego uznania.
Mieczyslaw
27 sierpień 2018 : 15:37 Mieczyslaw | Zgłoś
+2 Rotterdam za kilka dni przypływie na remont :)
Rotterdam za kilka dni przypływie na remont :)
27 sierpień 2018 : 21:13 Adam45 | Zgłoś
0 Problem z powodu ksztaltu nadbudowki
Nietypowy ksztalt nadbudowki powoduje pewien klopot . Otoz w momencie dokonywania zmian kursu nie bylo tam zadnych punktow odniesienia dla nawigatorow co moglo byc w wielu przypadkach powodem blednej oceny zachowania statku. Po remoncie spowowanym kolizja z innym rorowcem w Immingham mozna bylo zauwazyc zainstalowane na "City" nabiezniki majace zapewne na celu poprawic ten problem.
28 sierpień 2018 : 06:50 R. | Zgłoś
0 niezły :)
A w którym doku stoi?
27 sierpień 2018 : 16:06 Rafałł | Zgłoś
0 Już w morzu
Wypłynął dziś po 16.00
27 sierpień 2018 : 21:11 Adam45 | Zgłoś
0 Armator
Kto jest armatorem?
28 sierpień 2018 : 07:49 Grosiu | Zgłoś
+1 Flota Nissana
Nie wiem czy to armator, ale statek należy do floty Nissana, rozwożąc auta tej marki bodaj z Southampton po północnej Europie.
28 sierpień 2018 : 08:43 ak | Zgłoś
0 Sunderland
Pomyłka, miało być Sunderland
28 sierpień 2018 : 08:44 ak | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter