W stoczni Remontowa Shipbuilding SA 15 maja 2018 r. zakończyła się operacja wodowania dwóch hybrydowych promów pasażersko-samochodowych budowanych na zamówienie brytyjskiego armatora - Transport for London.
Po raz pierwszy w tej stoczni z jednego doku pływającego wodowane były równocześnie dwa statki. Operacja wymagała bardzo starannych przygotowań i dokładnych obliczeń. Była możliwa dzięki zbliżonemu zaawansowaniu budowy obu promów, przekładającemu się na prawie identyczną masę, a co za tym idzie podobną pływalność jednostek.
Pierwszym etapem operacji było przesunięcie obu jednostek z placu montażowego na lądzie na dok pływający. Przemieszczenie statków na dok jest procesem skomplikowanym i czasochłonnym. Wymaga m.in. precyzyjnego kompensowania stopniowego obciążenia doku.
Po zakończeniu przesuwania promów, dok przeholowano na głębię, gdzie został zanurzony, a po sprawdzeniu szczelności obu kadłubów i ich armatury denno-burtowej - jednostki zostały wydokowane.
Obecnie stocznia rozpoczyna etap przygotowań do uruchomienia zamontowanego wcześniej wyposażenia oraz systemów. Jednym z nich jest nowoczesny katalityczny system oczyszczania spalin - szczególnie ważny biorąc pod uwagę planowane zatrudnienie promów praktycznie w mieście - w przeprawie przez Tamizę łączącej dzielnice Woolwich i North Woolwich.
Przypomnijmy, że kontrakt między stocznią Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding i Transport for London, zawarty został 30 września 2016 roku.
Transport for London jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego Londynu powołaną w 2000. Odpowiada za kwestie transportu, w tym komunikacji publicznej. Zajmuje się zarówno bieżącym zarządzaniem infrastrukturą transportową jak i wdrażaniem strategii długoterminowych.
Armatorem zarządzającym statków będzie firma Briggs Marine Contractors, która jest operatorem przeprawy promowej Woolwich Ferry service na mocy długoterminowej umowy z Transport for London (TfL). Briggs Marine Contractors, wspierana przez Keel Marine, pełni też funkcję podmiotu zatwierdzającego plany budowy w imieniu właściciela (TfL) i prowadzi armatorski nadzór budowy statku w polskiej stoczni.
Każdy z promów, dysponujący 210-metrowym pasem ładunkowym ro-ro, będzie mógł jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 45 samochodów osobowych. Rowerzyści otrzymają swój oddzielny obszar na pokładzie ładunkowym w strefie pojazdów kołowych, odseparowany od dróg poruszania się pasażerów pieszych. Przewiduje się, że oba promy przewozić będą łącznie ponad milion samochodów i 2,6 miliona pasażerów rocznie.
Promy wyposażone zostaną w napęd hybrydowy zapewniający wiele korzyści, a przede wszystkim niższe koszty eksploatacji oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
Na każdym ze statków zainstalowane zostaną dwa zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi, ale w normalnych warunkach pracować ma tylko jeden z niemal stałym obciążeniem, podczas gdy chwilowe, szczytowe zapotrzebowanie na moc będzie zaspokajane dzięki energii elektrycznej z baterii.
Ponadto, zespoły prądotwórcze zostaną wyposażone w dodatkowe systemy oczyszczania spalin. Będą to: katalizatory - SCR (Selective Catalytic Reduction) i filtry cząstek stałych - DPF (Diesel Particulate Filter), które mają uczynić promy z Remontowej Shipbuilding, najczystszymi, najbardziej przyjaznymi środowisku na Tamizie.
Każdy ze statków będzie napędzany czterema pędnikami azymutalnymi napędzanymi bezpośrednio zamontowanymi w pozycji pionowej silnikami elektrycznymi ze stałymi magnesami.
Układy napędowe promów będą miały "wbudowaną" redundancję (czyli nadmiarowość dla bezpieczeństwa lub dublowanie systemów).
Kontrakt realizowany jest w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego w 2015 roku przez Transport for London i przeprowadzanego według zasad i procedur Unii Europejskiej. Wśród konkurentów znalazły się renomowane stocznie z Hiszpanii, Niemiec, Finlandii i Holandii. O wyborze Remontowej Shipbuilding SA zadecydowało wieloletnie doświadczenie w budowie promów pasażersko-samochodowych. W ciągu ostatnich 15 lat gdańska stocznia dostarczyła klientom m.in. z Norwegii, Wielkiej Brytanii, Danii, Estonii i Kanady około 35 jednostek tego typu.
Budowa promów dla Londynu ma zakończyć się w IV kwartale 2018 roku.
Nowe promy zajmą we flocie armatora miejsce trzech ponad 50-letnich jednostek, które zostaną wycofane z użytku.
Promy zaprojektowane zostały przez norweskie biuro projektowe LMG Marin i spełniać będą zarówno wymogi klasyfikatora tj. Lloyds Register of Shipping, pod którego nadzorem zostaną zbudowane oraz agendy rządowej tj. Maritime & Coastguard Agency.
PBS, rel (Remontowa Shipbuilding)
Fot.: Remontowa Shipbuilding, Piotr B. Stareńczak